Er det ikke nødvendigvis en enkelt glose, men i højere grad en mere bred forståelse du gerne vil træne, er det let at lade eleverne lytte til et radioprogram, se en youtube-video eller et andet filmklip. Giv eleverne en række spørgsmål til medie-klippet, som de besvarer mens I lytter og ser. Måske er det nødvendigt at se eller høre klippet to gange fordi det tit kræver rigtig meget af eleverne at skulle skrive og lytte på samme tid. Når I er færdige med to gennemspilninger, kan du bede eleverne rejse sig op og gå rundt i klassen og dele deres informationer med hinanden for på den måde at se om man er enig. Mangler man besvarelser til nogle af spørgsmålene, får man svarene af sine klassekammerater til hele spørgsmålsarket er udfyldt. Hvis du siger at eleverne kun må dele én information med hver er deres kammerater, tvinger du dem til at tale med flere forskellige.
Øvelsen er selvfølgelig velegnet til sprogundervising, men også som en øvelse der kan bruges til at præsentere væsentlige informationer i andre fag – f.eks. kan en litteraturhistorisk periode præsenteres gennem et afsnit af Digtere, Divaer og Dogmebrødre fra DR2, som eleverne besvarer spørgsmål til og herefter deler.

EP