Et af de evigt tilbagevendende problemer er differentieret grammatikundervisning. Der synes altid at være en enorm niveauforskel mellem elevernes kunnen på dette punkt, og det kan altså være en udfordring at understøtte eller udfordre nogen uden at overse andre. Så jeg har nu prøvet at lave et lille niveauinddelt grammatikforløb, som løber af stablen i næste uge. Her er det kun de to første moduler der er opdelt, men flere kunne måske komme til.
De SMARTBoard-filer jeg har brugt, er ikke tilgængelige fra bloggen, men er du interesseret i dem, så smid mig en kommentar eller en mail, og så sender jeg dig gerne de ønskede filer.
Jeg har som sagt inddelt eleverne efter niveau – eller rettere de har selv inddelt sig ved at afgive en stemme i en Doodle-aftemning inden. Her har de altså valgt sig ind på det grammatiske niveau de kunne tænke sig at arbejde med.
Forløbsbeskrivelsen finder du under materialer eller lige her.
Differentiering i engelsk grammatikundervisning er et område jeg har manglet inspiration til som nyudklækket gym-underviser. Jeg vil se frem til flere indlæg om dette emne.
Din blog er muligvis den bedste resource, jeg har kunnet finde på nettet, når man har brug for inspiration til undervisningen og arbejdsformer. Det er fantastisk med alle dine links og materialer!
Hvilke grundbøger bruger du til grammatikundervisningen? og hvad er din erfaring med Stifinderen (Wacher og Kjærgaard 2009)?
Hej Asger
Dejligt at høre at du kan finde lidt inspiration her, og jeg vil straks prøve at tage din udfordring op og prøve at finde på et par gode ideer til differentiering af grammatikundervisning. Men jeg kan allerede nu sige at jeg deler mine klasser rigtig meget – især i grammatikundervisningen. Så sender jeg halvdelen ud i gruppearbejde med arbejdsspørgsmål, en oversættelse eller noget andet, mens jeg gennemgår et grammatisk problem med den resterende del af klassen.
Af grammatikbøger bruger vi på min skole de grammatikbøger, som står rundt om på alle landets gymnasier: Engelsk grammatik med synonymer til A-niveau, og så har jeg brugt English Grammar Guide til mine B-niveauelever. Og begge disse bøger har jeg ‘konverteret’ til SMARTBoard, så jeg har interaktive øvelser til bøgerne. Jeg vil nok prøve at vise nogle eksempler på dette i nærmeste fremtid. Stifinderen har jeg desværre slet ingen erfaringer med, men jeg vil meget gerne høre om dine, hvis du prøver den af.
Eva
Hej Eva
Jeg må også sige, at din hjemmeside er en af de mest nyttige ressourcer til inspiration og gode råd.
Du nævner i din modulplan “grammatisk Trivial Pursuit”? Er det noget, du selv har lavet, eller har jeg mon overset dette? Det lyder helt fantastisk 🙂
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Line