Den 2. maj er jo blevet officiel hjemmearbejdsdag, og hvis I nu også gør skoledagen til hjemmearbejdsdag – og undervisningen skal gøres virtuel – kan du måske bruge Voxopop som basis for en online diskussion. Jeg har ikke selv prøvet programmet af endnu med en klasse, men ser bestemt muligheder i det. Jeg forestiller mig at man kan oprette en ny ‘talkgroup’ (og programmet kræver så at du opretter dig som bruger – og at eleverne også gør det), og at man som lærer kan lave det første indlæg. Her kan man f.eks. stille nogle spørgsmål til en tekst, som eleverne så kan besvare mundtligt i ‘talkgroup’en’. Man kan derudover gøre det til en regel at hvert indlæg skal forholde sig til de andre indlæg, således at ingen indlæg bare bliver gentagelser af det samme.
Man må også kunne bruge programmet i fremmedsprogsundervisning hvor man kan bede eleverne udvikle samtaler omkring bestemte emner eller fra bestemte situationer. Eller brug programmet til et mundtlighedsforløb i dansk hvor hvert indlæg er en lille tale (som skal indeholde udvalgte elementer fra diverse kommunikationsstrategier) for eller imod et bestemt emne. Jeg ser mange muligheder i programmet i forbindelse med virtuel undervisning, som alt for ofte (synes jeg) bliver til skriftlige besvarelser af stillede opgaver. Her har man altså muligheden for at indgå i mundtlig dialog. Skriv endelig en kommentar hvis du har erfaringer med programmet, får erfaringer med programmet – eller bare har en lille kommentar til mig og bloggen.
EP
Hej Eva
En lille hilsen fra en navnesøster. Jeg faldt tilfældigt over din blog – og en guldgrube af gode ideer til variation af undervisning! Super dejligt, at der er folk derude, som vil dele deres ideer og erfaringer med andre. Her et par andre gode links til sprogundervisningen :www.voicethread.com og http://www.dvolver.com (under “Moviemaker” kan eleverne lave små film af maks 3 scener – programmet kræver ingen introduktion, da det er meget simpelt. Lad eleverne lave små film over et tema, eller en sætning. Login er ikke nødvendigt, man kan lave de små film og sende til andre via email).
Hilsen
Eva R.
Hej Eva og tak for din kommentar. Både dvolver og voicethread er faktisk på min to-do-liste, så dejligt at du allerede har et par ideer til programmerne her, som jeg vil glæde mig til at prøve af!
Hej Eva
Det er med glæde jeg har læst din blog. Jeg er enig med dig i, at virtuel undervisning bliver forbundet med skriftlige opgaver, og jeg vil også slå til lyd for at undervisningsformen bliver bredere anvendt. Man kan anvende virtuel undervisning, udover enkelt-elev opgaver, som gruppearbejde og klasseundervisning, hvor læreren er samtidigt eller ikke samtidigt tilstede. I klasseundervisning, som organiseringsform, kan man “invitere omgivelserne indenfor” ved hjælp af digitale medier I dine fag kan man f.eks. i engelsk have samtidigt undervisning med en anden klasse i et engelsktalende land og i dansk kan man lave et klasseinterview med en forfatter, som opholder sig fysisk et andet sted. Jeg er selv gymnasielærer (og ph.d.) i psykologi og har anvendt virtuel undervisning på flere forskellige måder.
Flemming B. Olsen