Så lufter jeg ideerne selvom jeg ikke selv har prøvet dem af endnu. Måske sidder der nogen derude som kan fortælle mig om jeg er helt på vildspor, og eventuelt rette mig inden jeg går igang med noget der er helt ude i hampen. Den store forkromede plan er at få mine kommende 1.g’er (dansk) til at oprette blogs. Ja, alle elever i klassen og dansklæreren opretter blogs og opretter rss-feeds til alle de andre blogs på deres egen blog. På den måde kan de via deres egen blog hele tiden følge med i de opdateringer der kommer på de andres (og på lærerens).
Jeg har tænkt på følgende ting som bloggen kan bruges til:
- Hvert modul får en sekretær som efterfølgende skal blogge om timen og evt. lægge links (i Google-docs) til relevante noter.
- Relativt regelmæssigt får eleverne emner (her forestiller jeg mig noget andet end de klassiske stileopgaver – det skal på en eller anden måde være noget virkelig vedkommende) som de skal blogge om inden for en vis tidsramme (dette tæller selvfølgelig som en del af elevtiden).
- Eleverne skal regelmæssigt producere ikke-skriftlige formidlinger der skal udgives på bloggen, f.eks. videoer, vokis, podcasts, tegneserier. Og måske også prøve nogle af alle de andre alternative muligheder af for at formidle et emne f.eks. Padlet, Glogster og Myebook.
- Eleverne skal regelmæssigt samle materialer fra nettet (videoklip, links, blog-henvisninger osv.) som supplement til deres udleverede lærebogsmaterialer.
- Eleverne skal regelmæssigt kommentere hinandens posts og herigennem udvikle et kollaborativt læringssystem.
Var det alt for abstakt?
Jeg har derudover tænkt mig at min ‘lærerblog’ bliver en samling af relevante materialer i form af instruktionsvideoer, podcasts, links til relevante hjemmesider, samt blogindlæg med væsentlige informationer om undervisningen, afstemninger til eleverne om arbejdsformer og anden tilrettelæggelse af undervisningen, små interaktive øvelser der kan understøtte læring. Og så har jeg planer om at få engelsklæreren med på ideen (så er vi to til at administere lærerbloggen – det kan kun være en fordel). Måske kan man endda udvide konceptet således at flere fag (også fra andre fakulteter) er med, og elevernes blogs derfor ikke blot er fagspecifikke, men at de poster indlæg om alle mulige fag og input fra al deres undervisning.
Til sidst kan jeg lufte mine bekymringer en smule: Jeg er bange for at jeg måske ikke kan holde gejsten hos eleverne kørende i 3 år. Eller at de overhovedet ikke får gejsten i første omgang. Tænker dog at det handler om ikke at lade bloggen dø ud, at stille konkrete opgaver til den, og at skabe en eller anden historie omkring bloggen, som får eleverne til at gå op i at gøre den lidt lækker og sjov. Og så skal lærerbloggen nok påtage sig det ansvar det er at gå i spidsen for at forny og inspirere.
Andre spørgsmål der rejser sig eller problemstillinger der melder sig, er hvor ‘korrekt’ en tekst skal være før den publiceres. Jeg kan jo som lærer ikke se den før den er udgivet, men i hvor høj grad skal den rettes? Bloggen skal jo netop også være et personligt (men ikke privat!) refleksionsrum.
Til sidst har jeg allerede nu hørt elever være utilfredse med de mange virtuelle steder som skolen sender dem hen (Fronter, Ludus, GoogleDocs… ). Bliver de blot irriterede over at have endnu et sted hvor de skal være til stede virtuelt, eller endnu et sted hvor de skal finde materialer og have deres egne materialer liggende?
Har du erfaringer med blogs i undervisningen, og kan du se at jeg er ved at gå længere ud end jeg kan bunde, så send en kommentar med gode råd og ideer.
Har du selv fået lyst til at prøve blogs i undervisningen af, så kan jeg anbefale et par gode links her:
Assorted Stuff har en fin lille ide-liste til blogs.
Edte.ch, som desværre har fundet på noget andet at lave nu end at være lærer, har en hel liste med ‘Intersting ways’, og under Online Posts har han også en ‘class blog post’, som giver en masse virkelig gode ideer til hvad du og eleverne kan poste på jeres blogs (en præsentation i Google.docs).
Måske kender andre flere end mig?
Det lyder som et fantastisk spændende og meget gennemtænkt projekt. Fra mine egne erfaringer (har oprettet Blogger-blogge med elever i pc-undervisning) – her et par gode råd:
Jeg tror du har helt ret i at lærerbloggen vil blive (og skal være) den bærende konstruktion i projektet. Se stort på at eleverne har mange platforme at følge med på – for sådan vil det være fremover, hvad enten man bryder sig om det eller ej, tror jeg.
Inden du skyder projektet i gang vil jeg råde dig til at være helt afklaret omkring hvorvidt flere lærere/fakulteter skal indover lærerbloggen… for det kan meget hurtigt blive en gevaldig rodebutik, som er svær at overskue, fordi flere lærere skal være enige om hvordan de kategoriserer deres indlæg (med etiketterne i Blogger, hvis det er den platform I vælger). Beslutter forskellige faglærere f.eks. at bruge etiketten “Ugeopgave” vil det samle alle fags ugeopgaver samme sted ved klik på denne etiket. Det kan selvfølgelig være smart hvis alle elever følger samme fag, men det er jo sjældent tilfældet, og hvis en elev skal lede for længe for at finde et bestemt indlæg, bli’r det hurtigt besværligt. For overskuelighedens skyld vil det nok være mere hensigtsmæssigt at lave etikketter der hedder “Engelsk – Ugeopgave”, “Tysk – Ugeopgave” osv.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at de forskellige faglærere fra starten aftaler et fast sæt af etiketter, som alle har hver sit fornavn (faget) – samt at etikketterne anvendes konsekvent og ens af alle.
Hver lærer og hvert fag har selvfølgelig sine rutiner, men det er nok vigtigt at forsøge at ensrette rammen omkring indlæggene mest muligt.
Endelig tror jeg også du skal være forberedt på at nogle lærere måske vil brænde mere for projektet og anvende bloggene mere flittigt i undervisningen end andre
Vender måske tilbage til dig med flere tanker.
Tusind tak for tankerne, Eva. Det er en god pointe evt. at lave etikketter for hvert enkelt fag. Og at faglærerne OGSÅ skal være enige om hvordan bloggen skal bruges. Tror måske på nuværende tidspunkt at jeg vil begrænse bloggen til engelsk- og dansklæreren (måske endda kun dansklæreren), og så vi se om der bliver plads til andre :-).