Larry Ferlazzos blog så jeg den anden dag en blogpost om One Minute Lectures fra University of Pennsylvania. Det så rigtig interessant ud, og især Prof. Charles Bernsteins foredrag om ‘What Makes a Poem a Poem’ kan jeg forestille mig skal bruges i året der kommer.
Se foredraget nedenfor, eller find det og flere andre foredrag her.

Få eleverne til at lytte til foredraget (som jo altså varer et minut – det skulle de nok kunne koncentrere sig længe nok til), og bed dem herefter skrive så mange af de elementer ned som professoren nævner karakteriserer et digt (men først BAGEFTER!). Hvilke elementer huske de? Skriv nu selv en ‘what makes a poem a poem’, men evt. med en twist at de ord de huskede fra professorens foredrag, IKKE må indgå. Lav en poetryslam-konkurrence hvor I fremfører jeres tekster (på 60 sekunder hver), og brug det som udgangspunkt til at diskutere genren.

Eller bed eleverne lave en alternativ aflevering hvor de skal lave et 60 sekunders foredrag om et emne fra et af deres andre fag. Det skal selvfølgelig researches og planlægges nøje så man får sagt det allermest centrale i en super struktureret form. Lav podcasts som eleverne så afleverer til dig. Og dette kan jo bruges i dansk såvel som engelsk (og andre sprogfag).

EP