Selvom det jo nok er lidt sent for i år, kan man jo godt sådan retrospektivt overveje hvordan man kan hjælpe sine elever med at planlægge eksamenslæsningen i fremtiden. Her er nogle ting jeg har gjort, og/eller som jeg fremover vil gøre:

  1. Hjælp dem med at udforme en dag-for-dag (og også timeinddelt) læseplan, ikke så meget med tekster der skal læses, men med emner. På den måde kan vi som lærere være med til at give dem et overblik over hvordan de kan strukturere deres tid så der stadig er plads til pauser, belønninger og en enkelt fridag i ny og næ. Lav evt. et ’skoleskema’ til dem, og hjælp dem med at plotte deres eksamenslæsning ind. Gerne med mulighed for afkrydsning og overstregning så man virkelig kan følge med i hvor langt man er nået med sin læsning. Det har jeg i hvert fald altid fundet topmotiverende.
  2. Hjælp dem med at forstå at eksamenslæsning bedst sker uden forstyrrelser fra SMSer og Facebook og andet. Hvordan vi demonstrerer dette rent praktisk, har jeg ikke rigtig fundet noget svar på endnu, men måske har du et forslag?
  3. Vis dem hvordan de kan bruge forskellige metoder for at skabe variation og fastholde interessen for at læse op på pensum. De kan veksle mellem at lave diagrammer (f.eks. spændingskurver m. noter, tidslinjer, fiskebensdiagrammer osv.); de kan podcaste deres noter og have dem liggende som lydfiler frem for på skrift; de kan lave små huskespil/flashcards til sig selv (f.eks. med litterære perioder på den ene side af et stykke papir, forfattere eller stilistiske kendetegn på den anden).
  4. Lær dem at bruge hinanden i studiegrupper. Der findes vel nærmest ikke nogen bedre måde at lære på end ved at undervise. Så fortæl dem hvordan de kan undervise hinanden i forskellige dele af stoffet. Har de ikke nogen at læse sammen med, kan det være deres forældre eller søskende gerne vil undervises.
EP