Jeg skal starte op med 4 nye klasser efter ferien og skal derfor til at tænke over hvordan jeg lærer dem alle at kende. For jeg tror på at et indgående kendskab til elevernes personlighed er grundlaget for den bedste læring, ligesom jeg tror på at elever der føler sig hørt og set af deres lærer (og oplever en oprigtig interesse fra dennes side), er mere modtagelige for undervisningen. Her kommer et par forslag til hvordan du kan lære dine elever at kende og måske også give dem en fornemmelse af at blive set og hørt:
- Lav en needs analysis – og brug den. Noter ned hvem der har brug for hvad, og prøv om du kan tilrettelægge udvalgte opgaver efter det.
- Lav en Me-mercial – få eleverne til at lave en to-minutters reklamefilm om sig selv. De kan jo indlejre den i deres nye klasseblog som det første indlæg, og på den måde behøver I ikke se alle 30 film på klassen, men eleverne kan selv gå ind og se hinandens film. Filmen kan jo laves som en aflevering, og den kan være et fint alternativ til den obligatoriske blå-bog-opgave, som mange gymnasieelever skriver i intro-dagene.
- Lav en ‘7 things you probably don’t (need to) know about me’ – og post den på jeres blogs. Eleverne lærer noget om dig; du lærer noget om dem. Man kan fint holde den professionelle distance selvom de ved at man hader bananer.
- Sæt regler op for klassen – du laver nogle, de laver resten. Egentlig er jeg ikke nogen stor fan af at introducere regler som det første. Jeg er nok mere en ’make it up as we go along’-type, men jeg tror alligevel jeg vil prøve det af i år. Jeg stikker eleverne et par regler, som f.eks. ’jeg bestemmer om computeren skal være åbnet eller lukket’, og så får de lov til at bestemme resten (hvis de da overhovedet har nogen regler de kunne tænke sig at få indført). Deres regler kan enten gå på læreren eller på hinanden.
EP