I modsætning alle de andre platforme vi arbejder på (Fronter, Lektio, Ludus eller hvad de nu alle sammen hedder), så er eleverne altid på Facebook, ser opslag lynhurtigt og har sjovt nok aldrig problemer med at komme på. Det er virkelig det sted jeg oplever som den hurtigste vej til at komme i kontakt med alle elever. Men udover at være en kontaktflade, så kan Facebook også bruges som reelt undervisningsværktøj. Her kommer 8 forslag til hvordan.

  1. Brug Facebook som en vejledningsplatform. Her kan eleverne stille spørgsmål til skriftlige opgaver eller til lektierne. Og da alle kan se spørgsmål og svar (hvis ikke eleven vælger at kontakte dig via besked-funktionen som er privat), så er der mulighed for at andre elever også kan byde ind med svar eller ikke selv behøver at spørge om præcis det samme.
  2. Facebook er et sted hvor det er meget let at dele mediefiler. En undervisningside jeg fik at en kollega den anden dag, gik ud på at eleverne fandt en musikvideo eller reklame de holdt særligt af på Youtube og linkede til den i Facebook. Herefter skulle de finde symboler i deres musikvideo (symboler var timens fokus) og skrive disse symboler som kommentar til deres vedhæftede musikvideoer. Nu er alle 30 videoer og kommentarer samlet et sted, lige til at se.
  3. Facebook har også en synkronskrivningsfunktion i Facebook Docs, som jeg dog ikke har prøvet meget af endnu. Det kan efter sigende dog slet ikke det samme som Google Docs, men man kan altså på denne måde være inde på en samme platform hele tiden. Synkronskrivning er ideelt til f.eks. brainstorms og til karrusellen.
  4. Facebook er et ideelt sted at undersøge sproghandlinger eller sociolekter i dansk.
  5. Facebook kan bruges kreativt til at skrive statusopdateringer for personerne i en tekst. Vil man skrive under personernes navne og ligefrem oprette profiler for disse, så skal det dog ikke gøres på Facebook (for den slags er ikke tilladt), men på Fakebook.
  6. Der er mulighed for at lave små afstemninger på Facebook som f.eks. kunne omhandle elevernes ønsker om tekster der skal læse, om arbejdsformer i undervisningen eller andre ting der skal evalueres. Afstemningerne kunne også gå på mere faglige spørgsmål, f.eks. omkring dagens lektie, så du på den måde kan se hvor mange har forstået de centrale problemstillinger, eller hvor du bør sætte ind.
  7. Upload små quizzer til eleverne, som fra Facebook er lette at tage. Disse quizzer kunne evt. være designet på Classtools.net eller EFL Classroom 2.0.
  8. Brug Facebook som back channel, og bed eleverne deltage i klassediskussionen på Facebook samtidig med at diskussionen kører mundtligt hvis de ikke selv lige kommer til orde. På den måde kan du også få et overblik over elever der reelt gerne vil deltage, men måske er for generte.

EP