3) Læs forsiderne. Det er en fantastisk måde at introducere (tidens) litteratur på. Jeg plejer at medbringe en stribe romaner fra det sidste års tid. Eleverne vælger i mindre grupper én af romanerne. De ’læser forsiden’, de læser den første side af romanen og kommenterer på både forside, stil og indhold for resten af klassen. Vi bruger det som springbræt til at læse seneste 5 års litteratur og ser om vi igennem forsiderne og elevernes kommentarer måske kan spore os ind på nogle tematikker og stilarter der gør sig gældende for den nyeste litteratur. Da jeg i foråret lavede øvelsen, var det bl.a. disse romaner jeg bragte med:
Lone Aburaz: Den svære toer (2011)
Josephine Klougart: Stigninger og fald (2010)
Morten Kirkskov: Kapgang (2010)
Morten Ramsland: Sumobrødre (2010)
Lars Husum: Jeg er en hær (2010)
Kathrine Marie Guldager: Ulven (2010)
Birgithe Kosovic: Det dobbelte land (2011)
Hej Eva
Jeg vil gerne sige tak for en meget spændende blog, som jeg har fulgt i ca. et år. Jeg underviser selv bl.a. i dansk i udskolingen. Din blog har været er yderst interessant, og jeg har ladet mig inspirere flere gange. Jeg vil ønske dig en glædelig jul. Jeg ser frem til en masse spændende blogindlæg i det nye år.
Venlig hilsen Louise Huss, Nyborg Friskole
louisehuss@gmail.com
Som altid, skønt at høre! Hvis du har forslag eller ønsker til emner jeg kan tage op i det nye år, så er jeg altid på jagt efter ideer, så sig endelig til.