Det er nok de færreste af os der ikke har oplevet irritationen over at sidde og rette hvad der helt sikkert ikke var elevens egne ord i en aflevering. Her kommer et par forslag til hvordan du kan undgå at dette sker.
- Lav en metaopgave hvor eleverne skal forholde sig til en opgave fra f.eks. studieportalen. Måske skal de først kommentere en opgave du har fundet (f.eks. en litterær analyse eller en kronik/sagprosaanalyse) hvorefter anden del af opgaven så består i at omskrive stilen.
- Er du sproglærer og træt af Google Translate, så giv eleverne den dårlige oversættelse af teksten fra Google Translate, og bed eleverne finde fejlene i oversættelsen, forklare disse og rette dem så oversættelsen bliver perfekt.
- Stil opgaver i nye noveller fra forfatterskolens afgangsantologi, DSBs Ud & Se eller The New Yorker (de nyere tekster kræver abonnement, men du kan altså også finde noveller og artikler herfra som ligger i det gratis arkiv). Eller lav en opgave over en radio- og tv-udsendelse (som f.eks. Årets ord fra Sproglaboratoriet eller Læsegruppen Sundholm).
- Lav opgaveformuleringerne om fra eksamensopgaver, og giv dem et andet fokus så eleverne ikke bare kan kopiere en anden opgaves indhold (i hvert fald ikke så det giver mening).
- Brug andre skriftlige kanaler til at formidle i, f.eks. blogs eller wikis. Man kan sagtens træne både redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning i disse medier, og plagieringstrangen bliver af en eller anden grund mindre, er min erfaring, når eleverne skriver på disse platforme.
- Omlæg det skriftlige arbejde. Lav vejledningsmoduler hvor elevernes tilstedeværelse er obligatorisk, og du hjælper dem med opgaven. Eller bed dem oprette Google-dokumenter som de så skal dele med dig, så du herigennem kan følge med i skriveprocessen og vejlede når der er brug for det.
- At lave sine egne opgaver kan virke som en stor mundfuld arbejde i en travl hverdag, men der går altså nogen tid før dine egne opgaver kommer i omløb på diverse portaler, og måske er det i virkeligheden den ekstra indsats værd når du så til gengæld ikke skal bruge tid på at Google fra Herodes til Pilatus for at finde originalen som du ved er derude.
EP