- Lyt til hvad dine kolleger fra andre fag og fakulteter laver. Tro det ALDRIG når nogen siger ’det kan ikke lade sig gøre i mine fag’. Gør det i stedet til dit mantra at vende deres ide til dit eget fag.
- Abonner på blogs, meld din under Twitter-fanerne og følg med på #skolechat, opret en Facebookprofil (hvis du ikke har en), og følg siderne Facebook i undervisningen, IT og undervisningen og Sociale medier, Pædagogik og Formidling.
- Opret selv en blog hvor du blogger dine ideer og refleksioner. Ja, du vil nok blive kaldt selviscenesættende af kolleger eller andre, der ikke kan se at blogging er vidensdeling, og at blogging er det ideelle refleksionsværktøj og idekatalog. Men altså, en blog er det perfekte sted at samle alle dine ideer på en organiseret måde så du altid selv let kan finde tilbage til dem – og så kan du altså lade andre få gavn af dem også. Du kan læse Dave Dodgsons fine artikel om hvorfor lærere blogger her.
- Superviser og få supervision – også selvom du ikke (længere) er i pædagogikum. Tal med din ledelse om der ikke er mulighed for at afsætte timer til at du kan observere en kollegas undervisning og/eller en kollega kan observere dig. Det er billig efteruddannelse og super inspiration at se hvordan kolleger griber specifikke faglige og pædagogiske udfordringer an, eller høre kollegers bud på hvordan du kan gribe faglige eller pædagogiske situationer i klassen an. Supervision behøver ikke være mellem fagkolleger. Drejer det sig om pædagogiske spørgsmål, kan det måske ligefrem være en fordel med en kollega med andre fag end dine, så supervisionen virkelig holder det pædagogiske fokus.
- Tænk i elevaktivering. Tricket er ikke at kunne holde lange lærerforedrag med den viden som eleverne skal tilegne sig (men selvfølgelig er denne metode også nødvendig ind imellem); tricket er derimod at sikre sig at eleverne faktisk tilegner sig den nødvendige viden, og det sikrer du dig bedst (er jeg overbevist om) ved at se eleverne anvende deres viden i elevaktiverende øvelser. Få eleverne til at lave produktioner af den ene eller anden slags hvor de tilegner sig og anvender viden.
- Pas på de dårlige vaner. Se denne lille video om tre typiske lærerfejl og hvordan du undgår dem. Selvom videoen er baseret på engelsk som fremmedsprog, kan andre faglærere bestemt også bruge denne lille reminder om hvad man ikke skal gøre i klasserummet.
- Planlæg – og forbered lidt længere frem end bare fra et modul til det næste. På den måde kan du holde fokus på et længere forløbs progression i stedet for at du hele tiden skal genopfriske hvad du lavede sidst for at kunne sætte det i sammenhæng med det næste modul.
- Snak med eleverne! Hvordan kunne de tænke sig at arbejde med et bestemt emne? Hvilke tanker gør de sig om deres egen læring? Hvordan mener eleverne at de lærer bedst – og stemmer dette overens med din opfattelse eller forskning på området? Skab det bedste læringsmiljø i samarbejde med eleverne.
- Du kan læse flere tips og tricks til (nye) lærere her, her og her og lidt mere om hvordan man udvikler sig som lærer i dette blogindlæg, som jeg skrev i september 2011.
Okay, det var kun 9 tips og tricks, men jeg vælger alligevel at beholde allitterationen i overskriften.
EP