ballonSkoleåret går på held, og 3.g’erne har haft sidste skoledag. Det er ikke altid let at holde motivationen hos de tilbageværende elever i 1. og 2.g, når ferien er lige om hjørnet, årskaraktererne er givet eller eksamensplanen er offentliggjort, og dit fag ikke var i blandt. Egentlig er det vel ikke kun eleverne der kan opleve denne træghed; det gælder vel – hånden på hjertet – også os som undervisere, ikk’. I stedet for at spekulere på det næste store projekt, går vi nok mere op i at tælle ’årets sidste’ (studieplaner, afleveringer, møder…). Så hvordan holder vi motivationen, ikke kun her lige op til sommerferien, men også generelt i vores virke?

På International Teacher Development Institute’s site, kan du læse et par interessante indlæg netop om hvordan man kan holde sig motiveret som underviser.
Jeg selv bliver ofte motiveret og inspireret af at være ude som censor til mundtlige prøver. Her sætter man sig jo ind i dygtige kollegers pensa (undskyld, UNDERVISNINGSBESKRIVELSER), og de gange jeg har været ude, er jeg vendt hjem med masser af nye spændende tekster og masser af gode ideer til nye forløb. Så husk at gemme de eksamensspørgsmål, du får med hjem fra et censur.
Det er sgu også fedt at være skriftlig censor. Ja, det kan være hårdt arbejde i de par uger det står på, men husk at når du retter de tilsendte opgaver, er det altså ikke det samme som at rette dine egne elevers opgavesæt. Du skal jo ikke kommentere fremadrettet, som er det der tager længst tid i vores retteproces. At se hvordan kolleger har grebet det skriftlige arbejde an igennem de færdige produkter, og at votere opgaverne med kolleger og her opleve den konsensus der er omkring det faglige niveau, er en efteruddannelse i sig selv der virkelig giver en sikkerhed til vurderinger af produkterne fra ens egne elever.  Selvom jobbet som skriftlig censor ikke handler om den pædagogiske tilgang til undervisning i den skriftlige dimension, så ender jeg altid med at have flere ideer til hvordan man kan gribe skriftligheden an efter sådan en omgang.
Så det er altså min påstand at der også er masser af inspiration at hente i skoleårets sidste jobs.
EP