achilleshælMin store achilleshæl har altid været progression i skriftligt arbejde. Jeg har haft svært ved at lære mine elever de helt grundlæggende byggesten der skal til for at bygge en analyse og fortolkning op, men takket være lidt videndeling fra Facebookgruppen Engelskundervisere har jeg nu måske knækket koden. Mine 1.g-elever fik til opgave at skrive en characterization af en af de personer vi har læst om i en af de noveller vi har læst indtil nu i grundforløbet. Det er ikke en opgave der tidligere rigtig har fungeret, så denne gang tilpassede jeg Chanett Dichmann Karlsens forslag til to moduler om character analysis (uploadet 28. april, 2013). Opgaven fik eleverne i et studiemodul (omlagt skriftligt arbejde) hvor de efter en grundig introduktion til opgaveformuleringen gik i gang. Og for første gang havde jeg en klar opfattelse af at alle elever forstod hvad de skulle, og kom flyvende fra start. For første gang gav det omlagte skriftlige arbejde mening i forhold til alle elever: Jeg kom hele raden rundt og så hvordan alle 31 elever var i gang med opgaven, fik talt med dem alle om opgaven, og fordi opgaven er bygget op i små klare bidder, blev det helt klart for alle præcis hvad der krævedes af dem. Min tidligere erfaring har ellers været, med den omlagte skriftlighed, at der sidder nogle stykker og ikke rigtig får lavet noget, og for dem betyder et sådant studiemodul jo vitterligt halvanden times spildtid at de sidder der på skolebænken og ikke skriver på deres opgave. Men denne opgave er så håndgribelig at gå til at de alle kunne gå i gang uden de store problemer. Den helt store bonus er at PEE-modellen (point-example-explanation) nu uden tvivl er slået fast med syvtommersøm i 1.a. Jeg glæder mig til at læse de endelige resultater, når eleverne afleverer senere på ugen. Og jeg har lært hvordan man får pillet en skriftlig opgave fra hinanden for eleverne, og hvordan man får trænet de enkelte byggeklodser inden det hele sættes sammen. Stor tak til Chanett for character analysis, som jeg skamløst har kopieret fra.
Du kan se min opgaveformulering til eleverne her eller under materialer.
EP