I dag havde jeg årets sidste engelsktime med min 1.g-klasse med engelsk B-niveau. Selvfølgelig skulle vi have det lidt sjovt – efter dog at have arbejdet lidt mere fokuseret først – med et grammatikspil som jeg havde fundet på Facebookgruppen Engelskundervisere hvor Lærke Due Isager havde lagt det op. Det er det oplagte repetitionsspil til grammatik. Det kræver ikke en masse klippe-klistre-arbejde (som mange spørgsmålsspil ellers ofte gør), og fordi Lærke har delt det med gruppen som et word-dokument, kan man moderere spillet så det passer bedre til den grammatik man nu lige har nået at gennemgå med den enkelte klasse. Det eneste spillet kræver, er et udprintet spillebræt og en terning pr. gruppe (og nogle spillebrikker, men dem kan eleverne selv hurtigt fremstille af papirklips, papirskugler, viskelædere, eller hvad de nu har på sig).
Nå, men vi startede dagen med at gennemgå en delprøve 1 som eleverne havde arbejdet på sidste gang og gjort færdige derhjemme, og jeg gjorde det klart for eleverne at de ville møde en sådan delprøve til deres skriftlige årsprøve om 4 dage også.
Så skulle vi endelig i gang med spillet – og her blev jeg slået fuldstændig tilbage til start! Selv de mest oplagte ting som vi lige havde talt om mindre end 30 minutter tidligere, var fuldstændigt vaporiseret i podernes hjerner. Her har jeg lavet grammatikvideoer, lavet pædagogiske powerpoints, lavet stationstræning, lavet råbekor med grammatikregler og what have we hele det sidste år, og puha, hvor var der meget af det der bare slet ikke hang ved.
Noget må gøres, og her er den oplagte, indlysende løsning så kedelig klar at det næsten ikke er til at bære: Fremover skal eleverne selvfølgelig have disse quizspørgsmål på forhånd! Eleverne skal jo kunne præcis disse regler, så hvorfor ikke spille spillet ud fra hvor godt de har læst på/terpet lige netop disse regler? Jeg giver nu mine elever spillepladen, og så skal de studere den grundigt og kunne besvare alle spørgsmålene til første time efter ferien. Så spiller vi igen. På en eller anden måde vil jeg også sætte en præmie på højkant – måske endda til vinderen af hver eneste gruppe. En anden kollega i selvsamme Facebookgruppe foreslog vouchers som præmier: Vouchers til en uges ekstra frist på en skriftlig aflevering. Super ide (og tak for den!) til en ganske gratis præmie.
Stor tak til Lærke Due Isager for grammatikspillepladen, der kan hentes under materialer eller findes i Facebookgruppen Engelskundervisere på de gymnasiale uddannelser .