Det er grammatikøvelser, eleven er hurtigt færdig med
1) Luk computer/grammatikbog/læg ark væk/vend dig væk tavlen, og skriv reglen for det grammatiske fænomen I lige har arbejdet med, ned på et stykke papir. Hæng det på opslagstavlen.
2) Rejs dig op og stil dig til rådighed for klassekammerater, der måtte have brug for hjælp med øvelsen.
3) Lav en lille quiz over det grammatiske fænomen I har arbejdet med, til dine kammerater på www.testmoz.com.
6) Vent på at en kammerat også bliver færdig. Spil så et slag ’quick, say the opposite’ hvor din lærer har klippet en lang række gloser ud, og du og din partner nu skiftes til at læse en glose op for hinanden og sige det modsatte. Gloser til øvelsen kan fx findes her
7) Test og træn dit ordforråd her, her, her, her, her, her, her eller her.
8) Spil et hurtigt spil Whizz Words.
9) Lyt til en interessant TED-talk , fx er TED-ed videoerne af passende længde og meget fyndigt formuleret.
10) Lav en fyldeøvelse på Lyrics Training.
Det er arbejdsspørgsmål til en tekst, eleven er hurtigt færdig med
11) Skriv dine svar sammen i et resume på præcist 150 ord.
12) Omformuler tekstens tema til et dilemma a la Mads og Monopolet . Forbered dig på at være Mads i en diskussion af dette dilemma.
13) Skriv en indledning til en stil der skulle handle om denne tekst.
14) Kig på arbejdsspørgsmålene én gang til. Kig rundt på dine klassekammerater. Hvad tror du de har svaret? Skriv evt. hvad du mener de har svaret.
15) Research på teksten/forfatteren. Hvad kan du finde?
Og så har jeg skrevet om pausespil til både engelsk og dansk her.
Nåja, og efter at have brugt ca. halvanden time på dette blogindlæg opdagede at jeg har blogget om præcis det samme for 2,5 år siden her.