Så blev det december og julekalendertid. Sidste år handlede min julekalender om gode undervisningsideer doneret af kolleger, men så foreslog min kollega, Kristian, mig at lave en julekalender om de værste undervisningsoplevelser. Og det vil jeg så gøre. Jeg har samlet tåkrummende, frustrerende og meget morsomme anekdoter fra mit netværk, og hver arbejdsdag indtil skolerne holder ferie, vil jeg poste en.
Rigtig god fornøjelse og læselyst i december.
Jeg havde forberedt helt traditionelle arbejdsspørgsmål til et afsnit fra Litteraturens Veje omkring oplysningstiden. For at gøre det lidt mere interessant, valgte jeg at spille bold med lektien og quizze eleverne ved at stille dem et paratvidensspørgsmål om oplysningstiden. Får man bolden, svarer man (eller sætter sig ned og kaster videre). Det var en sidsteøjebliksbeslutning, så jeg havde ikke fået en bold med, som eleverne kunne kaste med. Jeg kiggede febrilsk ned i tasken, hvor det skulle vise sig, at valget stod mellem en tampon eller en sut. Det blev sutten. Vi kaster løs, det går fint, eleverne er mere underholdt end med arbejdsspørgsmål, og sutten fungerer fint som bold. Hvad der til gengæld ikke er overbevisende, er min kasteteknik, og i stedet for at spille det sikre kort og kaste underhånd, kyler jeg sutten mod en elev, der ikke er opmærksom, råber hans navn, han vender sig – og får en sut direkte i øjet… Det var et stolt øjeblik for mig – præcisionen og timingen var helt i top (selvom jeg måske ikke helt havde til hensigt at gøre ham halvblind resten af dagen… Eller at ramme ham i hovedet… Det er en anden sag!).
– Kristine