Forleden i boghandlen faldt jeg over Story Cubes, som jeg straks impulsindkøbte. Her er tale om en æske med 9 terninger med billeder i stedet for tal, og ideen er at man slår med terningerne og bruger billederne til at lade sig inspirere til at fortælle en historie.
Disse terninger kan bruges som en uforpligtende icebreaker-øvelse, forestiller jeg mig, hvor eleverne enten individuelt eller i par fortæller historier inspireret af terningeslaget.
Her kan der gives supplerende øvelser og benspænd: Fx kan eleverne blive bedt om efterfølgende at skrive deres historie ned og pudse den af sprogligt. Eller de kan arbejde med at lade historien følge berettermodellen for derigennem at øve sig i og blive bevidst om hvordan man skaber det gode anslag, den gode spændingskurve, den gode udfasning osv. De kan selvfølgelig også blive bedt om at lade historien indeholde elementer fra det tema, klassen nu engang er i gang med at studere.
De 9 terninger kostede 150 kr. (men kan vist fås billigere andre steder). Ni terninger forslår godt nok som en skrædder en vist sted i en klasse på 30 elever, men jeg fandt den gratis app Story Dice (som godt nok ikke er helt så lækker som Story Cubes), og den ville eleverne kunne anvende på deres telefoner i stedet for.
De fås til ca. 99 kr. pr. pakke her: https://vicca.dk/rorys-story-cubes
Vi har købt 10 sæt – 5 pk. action og 5 pk. fantasia. Måske udvider vi “sortimentet” på et tidspunkt 😉 De er rigtigt gode som en lille “filler” eller ice-breaker, og som du skriver, så kan varieres på mange måder – f.eks. genrekrav (only crime stories allowed) eller grammatik-benspænd (fortæl kun i datid/nutid) el. lign. En af mine 3.g-elever i en klasse, som er meget lidt talende, sagde faktisk: “Det her skal vi gøre noget mere – det er skidegodt for mit engelsk”! 😀
Super ide, Eva 🙂
Mange hilsner
Laila