Altså, hverken af ferie eller vejret, men af noget af min sommers læse- og lytte-input. For udover lidt mere rekreativ ferielæsning har denne sommerferie også givet mig noget tid professionel fordybelseslæsning/-lytning. Her er nogle af de bøger og podcasts, jeg har ladet mig inspirere af denne sommer.
Jesper Kaalund og Bo Clausen: Boomerang. Forlaget Columbus, 2023. En herlig og tiltrængt opdatering på undervisningsmateriale om Australien. Bogen er fuld af medrivende, underfundige og elevengagerende tekster i et bredt genrespektrum med en spændvidde af opgaver, som gør det let at være lærer. Mit næste po-co emne bliver en af vinklerne på Australien, som bogen præsenterer. Uden tvivl!
Ditte Gøricke Jensen og Pernille Hedegaard Bøgh: Randi er smidt ud af gruppen. Frydenlund, 2023. En praktisk håndbog til at håndtere bøvlede fællesskaber. Bogen præsenterer et bredt repertoire af metoder og øvelser til både at identificere udfordringer og konflikter i et klasserum og til at tage hånd om dem. Jeg genkender mig selv i stort set alle de cases, der præsenteres i bogen, og jeg glæder mig til at kunne håndtere lignende situationer på en meget mere konstruktiv måde fremover – og blive bedre til at få opbygget den gode klasserumskultur og det gode klassefællesskab. Jeg vil kombinere flere af øvelserne med øvelser fra Mette Hermann: Kom godt fra start. Forlaget Columbus, 2023. Denne bog er skrevet i elevvenligt, klart sprog og giver masser af forslag til samtale- og refleksionsøvelser, der er med til at gøre eleverne bevidste om blandt andet gode læsevaner, samarbejdsvaner og digitale vaner. Med andre ord: Gode studievaner i gode fællesskaber. Jeg vil oversætte nogle af øvelserne til engelsk og bruge dem som opvarmningsøvelser med min 2.g-klasse, for selvom bogen hovedsageligt er møntet på overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse, findes der bestemt også ældre klasser, der kan have gavn af at give deres studievaner et eftersyn!
Jeg fik også gået en del ture med podcasts i ørerne, og her hørte jeg blandt andet Vi elsker eksperter, en podcast om sprog produceret af Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, ved Københavns Universitet. Især ”episode 1: Romantikken” og ”episode 7: Hvordan du lærer et fremmedsprog og accepterer dine fejl” er afsnit, som jeg har tænkt mig at bruge direkte i min egen undervisning. Episoden om romantikken kan fungere rigtig fint som optakt for både dansk- og engelskelever, der skal i gang med romantikken som periode. Og mine 2.g-elever, som har lidt svært ved at sige noget på engelsk foran resten af deres klasse – eller foran deres lærerinde – skal lytte til episode 7, så vi kan tale om fejl som en naturlig og nødvendig del af sprogundervisningen. Og så er episoden virkelig velegnet til AP-undervisningen. Episoderne er ret korte (omkring 20 minutter), så de kan sagtens gives for som lektie.
Jeg har også hørt Lærerværelset, som er et virkelig prisværdigt con amore-projekt af Morten Gundel, der underviser på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby. Her er det især episode 2 om, hvordan vi gør eleverne bedre til at samarbejde, og epiode 3 om at droppe lektielæsning, der har inspireret mig til at prøve nogle forskellige undervisningsgreb af. Men alle episoderne har budt på spændende vinkler på yderst relevante og up-to-date emner. Bliv endelig ved med at podcaste, Morten!