Mangler du ideer til hvordan du skal få eleverne igang med at fortælle historier, så klik dig ind på Early EFL-bloggen, og få en lang liste med konkrete ideer og links til andre uddybende materialer og sites. Jeg kan godt lide ideen om at alle elever skal sige deres yndlingsord på f.eks. engelsk, og når alle ordene står på tavlen skal eleverne nu skrive en historie hvor alle ordene indgår. Dette kunne være en god måde at gennemgå nye eller gamle gloser (eleverne behøver jo ikke selv vælge ordene. Du kan give dem alle de oversatte gloser fra en tekst I skal til at læse. På den måde kender eleverne gloserne inden I går i gang med at læse den originale tekst, og de har haft en mulighed for at skrive sig ind i teksten). En anden idé går på at bede eleverne skrive den fulde historie til en sangtekst (altså uddybe sangteksten). Det kunne jo være relevant for at sikre sig at eleverne faktisk har fået alle genretræk med inden for det emne I arbejder med hvori sangen indgår.
Jeg tænker også på at bruge storytelling i forbindelse med et lærerforedrag: Eleverne skal prøve at genfortælle et lærerforedrag, og først efter de har genfortalt det for hinanden må de skrive noter. Pointen er at de så bliver nødt til at høre efter under foredraget, kan hjælpe hinanden med at huske det centrale, og bagefter så har mulighed for kun at koncentrere sig om at skrive (og kan spørge læreren om de har forstået det rigtigt).

EP