Ideen fik jeg da jeg for-ganske-leden faldt over Art Mobs, et projekt lavet af en amerikansk high school som lavede en serie podcasts om billederne på MOMA, New York. Deres podcasts blev herefter en del af museets egne virtuelle tours, og ideen er jo ganske fantastisk og må kunne overføres.
Hvad med at få eleverne til at lave en stribe podcasts om f.eks. kunstværker inden for en bestemt periode. Eller hvad med at gøre det fra de starter deres uddannelsesforløb til de slutter: Efter hvert forløb kunne en elev få til opgave at lave en opsamlende podcast med de mest centrale pointer fra emnet. Eller eller eller. Hvad med at gennemgå USAs historie med podcasts? Hver elev får et centralt årstal og skal lave en lille podcast der forklarer årstallets betydning og sammenhæng i og med amerikansk historie. Det samme kunne gøre sig gældende for dansk litteraturhistorie hen mod slutningen af uddannelselsforløbet.
I kan jo oprette en blog til klassen med plads til flere forskellige podcast-forløb (Blogger er ganske gratis, let at gå til, og der er mulighed for at hele klassen kan stå som forfattere). Se en video til hvordan I kommer i gang nedenfor, og find flere videoer til hvordan du bruger Blogger her:
Har du selv erfaringer med podcasts i undervsiningen, eller kommer du lige på en god ide, så smid en kommentar!