En variation af Stoledansen er at gøre øvelsen virtuel. Send alle eleverne ind på e-læringsplatformen og brug en forumfunktion hvor alle kan se de andres besvarelse og skrive kommentarer. Ideen er at du opretter arbejdsspørgsmål i forskellige fora med forskellige overskrifter, som eleverne kan besvare individuelt, men hvor de samtidig også kan se og kommentere andres svar. Forhåbentligt går eleverne i diskussion med hinanden eller påtager sig lærerrollen og hjælper hinanden eller korrigerer hinanden hvor der måtte være problemer. Du kan jo evt. oprette en gruppe på Facebook (du behøver ikke være venner med de mennesker du inviterer til at være med i gruppen) og her skrive spørgsmålene som indlæg, som eleverne kan kommentere. Du kan også bruge type with me, som er et meget let og ligetil synkronskrivningsværktøj, eller Google Docs.
Fordelen ved at gøre øvelsen virtuel er at du let kan danne dig et overblik over elevernes faglige niveau. Det er også let for dig at hive fat i et konkret udsagn og udvikle diskussionen ud fra det når/hvis det er tid til opsamling, og der er muliged for at gemme alle indlæg til fællesnoter. Slutteligt er det jo en super måde at afvikle en time på hvor du ikke fysisk kan være til stede.
EP