I 1.a skal vi i gang med et skriftlighedsforløb i engelsk. Forløbet varer i alt cirka seks moduler (a 95 minutter), og som optakt skal eleverne lave nogle refleksionsøvelser over deres egne skrivestrategier på engelsk. Gennem disse refleksioner skal eleverne opnå en indsigt i, hvordan de kan forbedre og finpudse deres strategier ved at spejle sig i en, der arbejder med (skriftlig) engelsk til daglig: Mig.
Først diskuterer eleverne i par disse spørgsmål − et spørgsmål ad gangen i ca. 1 minut.
Så afslører jeg dette slide.
Her skal eleverne nu, som der står, diskutere, hvordan de tror en professionel sprogperson som deres engelsklærer arbejder med sit (skriftlige) sprog. Vi samler til sidst op på klassen.
Forhåbentlig kan øvelsen være med at give elever en lidt mere selvstændig erkendelse af, hvordan man kan arbejde med sine skriftlige produkter, i stedet for at jeg bare fortæller dem, hvordan de bør gøre.