Timen i dag startede med en brainstorm over den temmelig svære tekst eleverne havde læst, nemlig McClouds kapitel om hvorfor vi fordyber os sådan i tegneserier, og om McClouds teori om forholdet mellem tegneserier og ’iconic representation’. Det viste sig at være lidt svært for eleverne at få teorien ind under huden, så det endte mest med et kort lærerforedrag efterfulgt af en mere grundig gennemgang eller forklaring af McClouds Big Triangle over tegneserie, som også findes i Understanding Comics.
Herefter fulgte en læsning af Mark Newgarden Love’s Savage Fury (fra Graphic Fiction, vol 1), som netop illustrerer den symbolske effekt af stregerne i de forskellige hjørner af McClouds trekant. Jeg havde et par arbejdsspørgsmål til eleverne til teksten, som jeg havde sat ind i kasser på smartboardet, og så var jeg sekretær, mens eleverne gav deres svar til hvert af spørgsmålene. Eleverne diskuterede bl.a. forholdet mellem ord og tegninger i striben, og vi sluttede af med at prøve at definere hvilke forskellige elementer af graphic fiction kan være relevante at inddrage i en analyse.
Til næste gang har jeg bedt eleverne læse om graphic fictions brug af ’closure’ og om de forskellige ’panel-to-panel-transactions’ som McCloud præsenterer i Understanding Comics.