audioboom

At lave screencasts eller lydfiler er let og gratis. Med programmet Jing kan du lave op til 5 minutters screencast (og det er alligevel de færreste der gider at se mere end det), som du så får et direkte link til på nettet.

Audioboom kan du laver lydfiler nemt og enkelt – ja, faktisk tror jeg det er det site jeg har prøvet af denne type, der har været allermindst bøvl med. Ligesom med Jing får du et link til din lydfil, og du har selvfølgelig også mulighed for at indlejre (embed) både Boom og Jing-fil i en blog eller lignende. Men hvad kan man bruge screencasts og lydfiler til i undervisningen? Her kommer nogle forslag:

  1. Brug screencasts til at demonstrere et grammatisk fænomen, gennemgå et program eleverne skal bruge, demonstrere en opgave de skal løse, eller andet der på en eller anden måde kræver instruktion.
  2. Få eleverne til at screencaste en grammatikbog ved at dele klassen ind i grupper som hver skal demonstrere et grammatisk problem i en fem minutters screencast.
  3. Brug screencasts som retteværktøj. Lav en screencast hvor du gennemgår f.eks. indledningen af elevernes afleveringer i stedet for de klassiske røde streger.
  4. Lad eleverne besvare arbejdsspørgsmål på en kreativ måde i Audioboom. Du kan f.eks. bede eleverne indspille et fiktivt radiolitteraturprogram over en tekst I har læst.
  5. Indspil en stribe forskellige gloser i Audioboom (du kan her differentiere mellem gloser og lade nogle Booms indeholde mere eller mindre svære gloser), og brug dine Booms som diktater. På denne måde kan eleverne skrive individuelle diktater.
  6. Kender du (eller er du selv) en native speaker? Måske kan du få vedkommende til at indspille et afsnit af en tekst i Audioboom, og få eleverne til at træne intonation og oplæsning ved at efterligne indspilningen. Da man også let kan importere Booms i iTunes, kan du også bede eleverne lytte til dagens tekst frem for at læse den (hvis du altså kan lokke en native speaker til at indspille hele teksten).
  7. Lav en alternativ aflevering. Få eleverne til at indtale deres essays i stedet for at skrive dem.
  8. Få eleverne til at lave ‘lydbøger’ over dagens tekst. Lad dem indspille teksten med dramatiske stemmer. I kunne f.eks. også forestille jer at teksten skulle laves om til et radiospil hvilket også ville kræve nogen omskrivning af teksten.
EP