I dag – dagen hvor folketingsvalget endelig blev udskrevet – har jeg så haft andet modul i forløbet om Graphic Fiction.
Vi startede med at forsøge at definere nogle af de begreber som bruges når man taler om det jeg på dansk ville kalde ’tegneserier’ (som så heller ikke er et særligt dækkende eller rammende begreb). Hvad er forskellen mellem comic strips, sequential art, graphic novels, graphic fiction, cartoons osv. Eleverne fik lov til at brainstorme på forskellene mellem de forskellige begreber, og til sidst gav jeg min begrundelse for valget af begrebet graphic fiction. Herefter brugte vi et par minutter på at brainstorme hvordan graphic fiction adskiller sig fra billedkunst – og fra litteratur. Og hvad med billedet af Roy Lichtenstein fra sidst? Hvor hører det til? Endelig brainstormede vi i et par minutter hvad vi kan lære af denne genre, og hvorfor vi kan forsvare at arbejde med den under akademiske forhold.
Jeg havde egentlig tænkt på at bruge denne Twitter-tråd, men droppede det alligevel i øjeblikket.
Da vi havde brainstormet på klassen, sendte jeg eleverne på udstilling. Jeg havde kopieret s. 2-10 af Scott McClouds Understanding Comics på A3 stykker papir og hængt dem op to steder på skolens opslagstavler. Jeg bad eleverne formulere 3 sætninger om hvad de lærte på udstillingen (hvad Scott McCloud fortalte dem), og herefter havde jeg givet dem et par udvalgte strips fra Brunetti, Ivan (ed): An Anthology of Graphic Fiction, Cartoons and True Stories (vol 1 and 2). Yale University, 2006
Eleverne skulle bruge disse strips til at diskutere – i et Google Docs – hvordan de forskellige strips adskilte sig og lignede hinanden (jeg havde valgt nogle strips med markant forskellige streger), og de skulle diskutere hvilke elementer de kunne forestille sig at en analyse og fortolkning af graphic fiction kan indeholde.
Vi nåede desværre ikke at få samlet op på resultatet af diskussionen i dag, men næste gang skal vi selvfølgelig i gang med at se på hvilke analysegreb man skal tage på graphic fiction.