3) Læs forsiderne. Det er en fantastisk måde at introducere (tidens) litteratur på. Jeg plejer at medbringe en stribe romaner fra det sidste års tid. Eleverne vælger i mindre grupper én af romanerne. De ’læser forsiden’, de læser den første side af romanen og kommenterer på både forside, stil og indhold for resten af klassen. Vi bruger det som springbræt til at læse seneste 5 års litteratur og ser om vi igennem forsiderne og elevernes kommentarer måske kan spore os ind på nogle tematikker og stilarter der gør sig gældende for den nyeste litteratur. Da jeg i foråret lavede øvelsen, var det bl.a. disse romaner jeg bragte med:

Lone Aburaz: Den svære toer (2011)

Josephine Klougart: Stigninger og fald (2010)

Morten Kirkskov: Kapgang (2010)

Morten Ramsland: Sumobrødre (2010)

Lars Husum: Jeg er en hær (2010)

Kathrine Marie Guldager: Ulven (2010)

Birgithe Kosovic: Det dobbelte land (2011)

EP