Evaluering
Sidste fortsætter-time
Jeg ser 2.a. igen efter ferien til et års engelsk mere, men vi skal alligevel sige ordentligt farvel til hinanden, inden de går på læseferie. Eleverne trænger til at mærke klassefællesskabet, så de skal skrive ’god sommer’-breve til hinanden. De...
Karrierelæringsspil
Det var ved at være tid til at få mine 3.g danskelever til at reflektere lidt over deres dansktimer de seneste tre år. Hvad har de egentlig lært, og hvad kan bruge de kompetencer, vi har arbejdet med, til i deres liv uden for gymnasiets mure? Så...
Repetitionsstationer
Den følgende øvelse brugte jeg til eksamensrepetition, hvor der skulle repeteres mange tekster og temaer, men man kan sagtens bruge øvelsen i andre repetitionssammenhænge, når eksamen ikke lige står for døren. Jeg printede A4-ark ud, hvor der på...
To spil – også til repetition
Efter megen tavshed i 2021 forsøger jeg mig her med to ideer til afsluttende øvelser og små repetitionsspil. Det ene er kamæleon, som jeg skrev om for et par år siden, men har tænkt mig at genbruge. I Kamæleon sidder eleverne i grupper a 5-6, og...
Heksagonale forbindelser
Heksagonale forbindelser kan bruges til at lave synteser over forløb eller specifikke tekster. Det kan forgå på denne måde: Uddel heksagoner til eleverne. Enten har læreren skrevet centrale begreber på heksagonerne, eller eleverne kan selv finde på...
Det kreative træ
Øvelsen her har jeg fundet på sitet creative games, et site som har nogle forskellige forslag til kreative lege og øvelser med ord. Egentlig tager alle øvelserne på sitet udgangspunkt i tilfældige ord, men lige præcis denne øvelse, synes jeg, giver...
Peergrade: den analoge
Jeg er en af de (få) lærere, der aldrig er kommet i gang med at bruge peergrade. Til gengæld er jeg kommet bedre i gang med hvad jeg tror er den analoge version af programmet, takket være min gode kollega, Kristine. Jeg læser hurtigt elevernes...
Godt nytår – det værste og det bedste fra 2019
Tyve-tyve banker på døren, og det kan kun blive bedre end 2019 (det håber jeg inderligt), som har været præget af fyringer, som har sat sit præg på hele sektoren og også på min skole og dermed også mit arbejdsliv. Den generelle stemning på det...
Kolonneskrivning: Hvad ved jeg, og hvad ved jeg ikke?
I tekstarbejdet er jeg hyppigere og hyppigere begyndt at vende mig mod en lille øvelse, som jeg kalder kolonneskrivning. Jeg har helt sikkert ikke selv fundet på denne øvelse, men kan desværre ikke huske hvor jeg har set den, så hvis nogen ønsker...
Julekalender 2018: mundtlig gruppe-feedback – 19. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: sammenlignende afkrydsningsskemaer – 18. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: prøverumsporteføljen og præsentationsporteføljen – 17. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: den perfekte besvarelse – 14. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: meta-refleksioner i stilen – 13.december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: farvemarkering i stile – 12. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: skriv med enkeltelever – 11. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: tomme kommentarfelter – 10. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: model-opgavel – 7. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: 10 sproglige fejl, ikke mere – 6. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: karakterer følger refleksion – 5. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: porteføljekommentarer – 4. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
Julekalender 2018: vis mig at du kan… – 3. december
Årets julekalender har rettestrategier som tema. Jeg bruger selv relativt store mængder af tid på at forsøge at udtænke effektive rettestrategier og allerhelst rettestrategier som giver eleverne en vis fornemmelse af kontinuitet og progression. Jeg...
The Babble About the Apple
En uge inde i skolestart er det endelig ved at være tid til at få lidt liv på bloggen igen. På mit gymnasium starter vi den første mødedag med et pædagogisk oplæg af en art om årets pædagogiske indsatsområde, og i år er temaet formativ evaluering....
Årets sidste timer i mine klasser
Traditionen tro kommer her et indlæg med et par forslag til hvad man kan lave med sine klasser i den sidste time inden ferien. Her er hvad jeg skal lave i den sidste time med (nogle af) mine klasser i år: Min 3.g danskklasse, som jeg jo siger helt...
Mundtlighedsforløb
I min 1.g-klasse er jeg ikke kommet så godt fra start. Jeg brugte en masse energi i grundforløbet på at lære min klasse at kende og få dem til at være trygge ved at tale foran hinanden. På hele årgangen brugte vi kapitlet ’Open Up’ fra vores bog...
3 ideer til formativ evaluering
Formativ evaluering er blevet årets udtryk. Med den nye reform er formativ evaluering blevet fremhævet i flere læreplaner, og det betyder naturligt nok at mange skoler har fokuseret deres udviklingsprojekter lige her. Men formativ evaluering er jo...
Julekalender 2017 – 19. december
Det er december igen, og det er tid til julekalender. I år er temaet juleunderholdning, så hver hverdag (indtil vi går på ferie den 20. december) poster jeg på bloggen en lille ide til noget man kan lave som en slags juleafslutning med sin klasse....
Grammatik: need to know – nice to know
Jeg har aldrig været ret god til at differentiere min grammatikundervisning, forstået på den måde at selvom jeg kan gennemgå grammatik i forskellig hastighed for forskellige elever, har jeg alligevel haft en tendens til at forvente at alle skulle...
9 livsråd
Hvis man ikke allerede har set Tim Minchins (australsk komiker) graduation speech, 2013, på University of Western Australia på Facebook, kan jeg virkelig varmt anbefale at få det gjort. Den findes lige nedenfor, så der er ingen undskyldning. Vis...
Evalueringsspil og evaluering af Lynlitteratur
Inspireret af Lynlitteratur ville jeg gerne lave en mere dynamisk evalueringsøvelse end dem jeg plejer at lave hvor eleverne skal udfylde nogle spørgsmål på et stykke papir, som de afleverer til mig. Så nu har jeg skrevet nogle rimeligt åbne...
Vedholdenhed og behovsudsættelse – del 2
Som lovet for en uges tid siden kunne jeg godt tænke mig at komme med eksempler på hvordan man kan arbejde med vedholdenhed. Jeg aner det jo faktisk ikke. Jeg har på ingen måde bedrevet forskning på området. Jeg har kun min egen beskedne erfaring...
Vedholdenhed og behovsudsættelse – del 1
Det var noget af en øjenåbner da min 3.g engelsk-klasse gik til eksamen i sommer. I den sidste time jeg havde dem, gjorde jeg et nummer ud af at bede dem blive siddende til eksamen i alle 5 timer. Hvis de blev færdige før tid, måtte de slappe af,...
Et-ords-cirkler
For et par uger siden havde vi en pædagogisk dag om klasserumsledelse med Link Kommunikation. Her blev vi præsenteret for mange forskellige øvelser som kunne bruges i forbindelse med konflikthåndtering og team-building i en klasse, men jeg så nu...
Sidste time – gammelt indlæg
Jeg genbruger et gammelt indlæg i dag. Det er snart sidste skoledag, og hvis man nu mangler ideer til måder at sende elever på sommerferie på eller måder at sige farvel til eleverne på, så er der måske hjælp at hente i dette indlæg fra sidste år....
Terminsprøver og tilbagelevering
Det har lige været terminsprøvetid, og det er nu eleverne skal have den sidste afgørende feedback som de kan anvende når slaget skal stå til eksamen. Vi skal bruge nogle moduler på at arbejde med skriftlighed i klassen i min 3.g-klasse, og dette...
Vurderingskriterier for de faglige mål
Eleverne hos os har lige fået terminskarakterer. Sidste gang jeg skulle give karakterer, havde jeg flere dårlige oplevelser med elevsamtaler hvor eleverne stillede sig meget uforstående over for deres karakterer og havde svært ved at forstå de...
Gruppearbejde – at fastholde eleverne
Sidste uge bloggede jeg om ideer til at strukturere et gruppearbejde så gruppearbejdet måske bliver mere fokuseret og effektivt. I dag vil jeg prøve at give forslag til små tricks der måske kan være med til at fastholde elevernes fokus i...
Nytårsforsætter 2017
Allerførst, rigtig godt nytår! Til nytåret 2016 lavede jeg - som jeg efterhånden har gjort det til tradition - en liste med 3 nytårsforsætter, som jeg måtte nøjes med at vælge et fra, men jeg må nok indrømme at jeg dårligt har levet op til nogen af...
10 alternativer til IRE
For en uge siden var jeg på kursus i evalueringsformer. Her hørte jeg blandt andet Marie Neergaard fra Læringslaboratoriet fortælle om små evalueringsstrategier der kan bruges i den daglige undervisning, som er med til at give læreren et overblik...
5 kollegers implementering af synlig læring
På min skole arbejdes der (også) intensivt i år med synlig læring. Jeg har tidligere skrevet lidt om dette, og selvom der stadig er områder inden for feltet som jeg er skeptisk overfor, så er jeg altid åben for undervisningstiltag der kan være med...
Opsamling med emojis
Min kollega Kristine fortalte mig den anden dag om en god ide til at samle op på oversigtsforløbet i dansk og historie. Her fik eleverne i grupper en periode som de skulle referere i emojis - altså ingen ord! De lavede screenshots af deres billeder...
20 forslag til sidste time
Det er igen ved at være den tid på året hvor vi har de sidste undervisningstimer med vores elever. I den anledning kommer her 20 forslag til (mere eller mindre faglige) aktiviteter man kan lave i den sidste undervisningstime,. Til klasser du ser...
Gør det svært at lære
Forleden faldt jeg over en meget interessant artikel af Bjork og Bjork: ”Making Things Hard on Yourself, But in a Good Way: Creating Desirable Difficulties to Enhance Learning”. Her diskuteres det faktum at selvom vi som lærere ofte gerne vil gøre...
Evalueringer på 30 sekunder
Når jeg følger diskussionen i Gymnasielærernes Chatroom på Facebook, drejer mange af opslagene sig om (kritik af) synlig læring. Der er kritik af målstyringstanken som kan gøre stoffet, undervisningen og læringen noget endimensionel, og kritik af...
Progression i notatteknik
Jeg brugte meget af min læsetid i sommerferien på at læse Dafolo-bøger om synlig læring. Hvad jeg mente om det, kan du læse lidt om her. Nå, men i dag handler det altså om notatteknik. Jeg lod mig nemlig inspirere af Hatties udlægning af hvordan...
Spørgsmål til skolestart
Craig Kemp er en flittig Twitter-bruger og en blogger, som jeg meget ofte finder inspiration hos i de mange links og blogindlæg han deler. I dag har han også arrangeret en global Twitter ed-chat for undervisere hvor nedenstående spørgsmål...
5-års fødselsdag
I dag for præcis fem år trykkede jeg for første gang 'publicer' på bloggen her. Og jeg har gjort det til min egen lille tradition at fejre min blog-fødselsdag lige siden, som man blandt andet kan se her og her. Det første indlæg var (stort set) det...
De skriftlige karakterer og lærerens rolle
I bedste Festen-stil havde jeg skrevet to blogindlæg til i dag: et grønt og et gult. Hensigten med indlæggene var at samle op på nogle af de tiltag jeg har prøvet af med skriftlig engelsk over de sidste to år - og især i år. Og disse tiltag skulle...
1 minuts refleksioner
Jeg så denne ’Twitter Sketch’ fra Langwitches og mente at den bestemt kan overføres til at inddrage sociale medier/kollaborative skriveprogrammer til små 1-minuts refleksionsøvelser (plus-minus) i klasserummet. Fordelen ved at gøre disse drypvise...
Censortjansen – årets efteruddannelse
Denne blogpost bliver forfattet fra en hotelseng på et lidt snusket hotel i Slagelse hvor jeg overnatter i forbindelse med et censorat i dansk. At være censor - både mundtlig og skriftlig - er en af de bedste efteruddannelser. Når man ser kollegers...
Afslutning af året – gamle blogindlæg
Det er ved at være den tid på året. Jeg ser folk spørge efter sjove, hyggelige, fagligt opsamlende ideer til de sidste undervisningstimer inden sommerferien på de faglige Facebookgrupper, og jeg hører kolleger udveksle ideer til dette over...
Små farvede sedler
På det seneste er jeg begyndt altid at have en kuvert med små farvede sedler med i mine klassemapper (de fysiske mapper med fysiske materialer, som jeg tager med ud til hver time). Jeg bruger simpelthen almindeligt farvede A4-ark, som jeg skærer i...
Epic Rap Battles of History
De her Epic Rap Battles er nu sjove. Men selvom jeg ikke ligefrem synes jeg kan bruge selve videoerne i min undervisning, så kan jeg sagtens bruge ideen. Eller faktisk var det min kollega, Marianne, der gav mig ideen, så tak for den. Som opsamling...
Liste med rettestrategier
Rigtig mange skoler arbejder for tiden med omlagt skriftlighed hvor læreren i højere grad er en del af processen og altså fordeler sine kræfter mere jævnt mellem fokus på selve skrivefasen og fokus på slutproduktet. Det kræver at læreren finder en...
Liste med ideer til opsamling af timen
Når der skal samles op på en time, kan gruppefremlæggelser være tæt på ligeså dræbende som elevpræsentationer. Her er nogle forslag til andre måder at samle op på timens arbejder på. Alle skriver et stikord fra timen på tavlen. Enkelte udvælges og...
Anerkendende samtale til peer feedback
Den anerkendende samtale har jeg stiftet bekendtskab med i to forskellige sammenhænge inden for de sidste par uger: Den første sammenhæng var inden for kollegial supervision - et projekt på min skole som jeg deltager i. Her er den anerkendende...
Synlig læring med undervisningsbeskrivelsen
For nogle måneder siden havde jeg fornøjelsen af at høre et oplæg med Preben Olund Kirkegaard om synlig læring og feedback (feed-up og feed-forward). Oplægget inkluderede også nogle konkrete ideer til undervisningen som var ret lette at...
Nemme arbejdsformer til variation
Jeg leder altid efter arbejdsformer der kan hive mig væk fra den klassiske struktur med ti arbejdsspørgsmål i grupper efterfulgt af opsamling i plenum, men uden at gå på kompromis med fagligheden. Især elsker jeg arbejdsformer der tvinger alle...
Faste øvelsesstrategier til opsamling og evaluering
Forleden læste jeg på bloggen Læring i det 21. århundrede et interessant blogindlæg om individuelle opgaver med skriveworkshops. Det blev jeg vældig inspireret af og tænke at det i disse feedback- og synlig læring-tider giver god mening at bruge...
Nytårsforsætter 2015
Det fungerede så godt sidste år med at have lidt nytårsforsætter at vælge imellem, så det gør jeg lige igen. Jeg behøver også i år kun at leve op til ET forsæt. Lav min egen grammatik, som jeg kan dele med mine kolleger. Jeg mister selv for hurtigt...
Nytårsforsætter 2014 – hvor står jeg
På denne årets sidste dag er det tid til at gøre status. Sidste år anerkendte jeg min egen utilstrækkelighed, gav mig selv fem forslag til nytårsforsætter, men gjorde det samtidig klart for mig selv (og bloglæsere) at jeg kun behøvede at leve op...
Illustration af taksonomi
Jeg har fået en ide. Bogstaveligt talt. Af Annette Kjærsgaard på Aarhus Købmandsskole. Og selvom jeg stadig ikke har haft mulighed for at prøve den af, så glæder jeg mig til at gøre det, for jeg kan se at den bare må fungere godt. Ideen går ud på...
Refleksioner over de gode eksempler
Jeg har tidligere skrevet lidt om nogle af mine skriftlighedsplaner for året og om at omlægge det skriftlige arbejde, og på nuværende tidspunkt har jeg lige afsluttet anden runde af andet stilesæt. Det første sæt rettede jeg udelukkende ved hjælp...
rettestrategi – et lille tip
Jeg har tidligere postet et indlæg med nogle ideer til rettestrategier bl.a. her og her, og her kommer blot et lille teknisk supplement, som jeg glæder mig til at tage i brug, spare tid med og øge elevernes læring ved. I stedet for at bruge...
Square pegs – relationskompetence og utilpassede elever
Sidste skoleår blottede jeg min nemesis: Elever som jeg ikke kan nå. Ikke på grund af deres manglende motivation eller deres manglende faglige evner nødvendigvis, men fordi min(e) undervisningsmetode(r) overhovedet ikke når dem, og disse elever har...
Start på genafleveringer
I dag har jeg så påbegyndt det der skal være min nye rutine med mine to 1.g-engelskklasser. Altså, det er jo ikke fordi jeg aldrig har praktiseret genafleveringer før, men det har bare ikke været så systematisk. Men det bliver det nu! Jeg...
Brug tid på feedback
Jeg har været på kursus i rettestrategier. Og det var en øjenåbner. Det er gået op for mig at jeg har brugt alt for lang tid på rettelser (i stedet for feedback), og det er altså den der retter der lærer mest. Som en oplægsholder på kurset cirka...
Eksamenstræning
Der er ikke så frygtelig lang tid til eksamen skydes i gang, og jeg er begyndt på eksamenstræningen i min 3.g-klasse. Her kommer et par forskellige eksempler på hvordan jeg træner til eksamen - uden at det forhåbentlig bliver til teaching for the...
Lad dem hade når blot de frygte
Inden for gymnasieverden diskuteres det jævnligt om ikke optaget af elever er for stort, således at vi får for mange gymnasieuegnede elever ind, og om ikke respekt for undervisningen, skolegang og ikke mindst læreren er dalet i en sådan grad med...
Elevstriber
Jeg køber mig lige lidt blogger-tid ved at poste mine elevers arbejde. Dette er så et par af resultaterne fra mine elevers striber som de lavede som optakt til foredraget på onsdag. Som overskrift til opgaven tyvstjal jeg titlen på Maren Uthaugs...
Lidt til SRP – og andre opgaver
Lige om lidt er det SRP-tid, og har dine elever (stadig) problemer med at finde litteratur og få den omsat til en litteraturliste, så minder jeg lige om to sites, der måske kan hjælpe. Først og fremmest kan du i dette blogindlæg fra Herning...
Ups and downs fra skoleåret der gik
Skoleåret lakker mod enden. Studenterne springer ud, og lige om lidt klapper vi selv computeren i, smider årets brugte noter ud, rydder op i tasker, chartekker, skuffer og skabe, pakker, låser af, rejser og glemmer - i hvert fald for en stund....
Årets årsprøver
Klog af skade havde jeg i år sat mig for at gentænke strukturen af to forskellige årsprøver jeg skulle afholde med henholdsvis 2.g i skriftlig dansk og 1.g i mundtlig engelsk. At lade prøverne ligne en eksamenssituation alt for meget har vist sig...
Jeg forstår det ikke…
"I don’t want to toot my own horn here" som de siger, men altså, for første gang har jeg i år oplevet dette: I én og samme klasse har jeg intet mindre end 3 elever der kategorisk afviser at forstå alt hvad der har med grammatik at gøre, og jeg...
Et par refleksioner over god undervisning.
Jeg har altid været skidt til at få sat ord på mine egne teoretiske overvejelser - eller måske er jeg i det hele taget skidt til teoretiske overvejelser - omkring pædagogik. Ja, jeg er akademiker, men jeg har alle dage mest været praktiker når det...
De sidste timer
Jeg plejer altid at komme for sent med disse indlæg, men i år prøver jeg altså at være i så god tid at man faktisk har tid til at forberede en time hvor man kan implementere nogle af disse ideer hvis man har lyst, inden undervisningsåret er omme....
Tricider – Brainstorm og evaluering
På Ozge Karaoglus blog så jeg den anden dag et indlæg om dette lille program, som - i modsætning til andre polling-programmer - gør det let for eleverne at skrive svarmuligheder ind som der så stemmes videre om ved hjælp af både et...
Saml fejltyper
Jeg sidder netop nu og retter opgaver fra en 1.g jeg netop har overtaget efter jeg vendte tilbage fra barsel. Tidligere har jeg tit haft svært ved at danne mig et overblik over de fejltyper som bestemte elever lavede, men så fik jeg dette helt...
Rettestrategier til mundtlig sprogfærdighed
Jeg opdagede ved et tilfælde disse fantastiske blogindlæg om rettestrategier, og ved et rent tilfælde var det lige et par dage før et webinar arrangeret af iTDi om selvsamme emne. Så jeg skyndte mig at melde mig til, og blogposten her er resultatet...
Ide til nytårsforsæt
Og så blev det december… Så her kommer en ide til nytårsforsætter med eleverne. En kollega gav mig denne ide til at sætte fokus på det skriftlige arbejde: Få eleverne til at indtale en lille audioboom med deres nytårsforsætter for deres skriftlige...
Speed dating
At lade eleverne møde hinanden, to og to som derefter skifter til nye par, i korte og koncentrerede møder, giver mulighed for en masse samtale (både på fremmedsprog eller modersmål) og en masse meningsudveksling. Her kommer nogle forslag til hvad...
Nyt(skole)årsforsætter
Så blev det sommerferie, og jeg har i år - med tungt hjerte - sagt farvel til to 3.g-klasser og starter op efter sommerferien med 4 nye hold. Selvom det bestemt altid er skønt at følge den udvikling der sker hos gymnasieelever fra 1. til 3.g, så er...
Smartboardet som hukommelse
Jeg plejer at vise eleverne de faglige mål på Smartboardet i starten af et forløb. Når forløbet er slut, henter jeg den samme tavle frem og beder nu eleverne skrive noter til hvad de konkret har lært om disse faglige mål. Det er en hurtig og...
Tema: Evaluering – Ton timen op eller ned
Evaluering er jo ikke kun evaluering af undervisningen. Det er jo i høj grad også en evaluering af elevernes læring. I denne her formative evaluering kan du hurtigt få samlet op på timens lærte stof. Bed eleverne samle det centrale i en tekst eller...
Tema: Evaluering – drømmeklassen
Denne ide er egentlig i udgangspunkt en konversationsøvelse taget fra Nolasco and Arthur: Conversation. Oxford University Press, 1987. Så i fremmedsprogsundervisning kan du jo med fordel bruge evalueringen her til at træne noget sprogfærdighed...
Tema: Evaluering – mål det med hænderne
Jeg stjæler igen en ide fra min kollega (tak til Hep), som har hørt om denne evalueringsmetode på et kursus. Vis eleverne evalueringsspørgsmålene på en PowerPoint eller lignende, og spørgsmålene skal her være 'i hvor høj grad'-spørgsmål. Bed...
Tema: Evaluering – Needs Analysis
I denne uge vil jeg prøve at give nogle lidt alternative ideer til undervisningsevalueringer. Og jeg hører som altid gerne fra dig hvis du nu tilfældigvis brænder inde med nogle metoder som du synes fungerede. Den første evalueringsmetode er...
Heard it through the grapevine
En kollega har givet mig ideen her fra et kursus. Hvem der er ophavsmanden til ideen, er jeg ikke helt klar over, men jeg synes den lyder rigtig interessant og glæder mig til selv at afprøve den næste gang jeg skal undervise i f.eks. narrative...
Brug opgavecentralerne
Uddel to opgaver fra forskellige steder på karakterskalaen (skrevet af virkelige elever, som du har anonymiseret), og få eleverne til at vurdere opgaven – skriftligt som om de var læreren, eller bare mundtligt i en time. Øvelsen kan bruges til at...