Læs en tekst
Bazarre bekendelser
Jeg går til bekendelse: Jeg har fået mine elever til at skamfere et Vita Andersen-digt. Men vi gjorde det i engod sags tjeneste og for netop at undersøge 70ernes "bekendelseslitteratur" over for en mere modernistisk skrivestil. Jeg har aldrig før...
Hjørnepræsentationer
Her er en alternativ tilgang til et klassisk gruppearbejde med arbejdsspørgsmål og den efterfølgende opsamling på klassen. Arbejdet i denne struktur foregår i tre faser: Først en individuel fase, hvor alle elever besvarer (næsten) alle spørgsmål....
Rahim, Gotfredsen og Ottesen
I går udkom Tobias Rahims digtsamling ”Drømmene maler virkeligheden”. Jeg har ikke fået fingre i bogen endnu, men den er på vej. Til gengæld brugte vi i går ”Når mænd græder” på mit 2.g dansk-hold, hvor vi først havde læst Sørine Gotfredsens...
Quiz-og-byt i speeddates med citater
I forbindelse med at min 2.g-klasse læste Raymond Carvers novelle ”They’re Not Your Husband”, prøvede jeg en ny sammensætning af forskellige strukturer af, som viste sig at fungere ret godt. Eleverne havde hjemmefra alle valgt et citat fra teksten,...
Ide til lyrikmodul
Hvis jeg ikke allerede selv lige havde kørt et ’lær at elske lyrik’-forløb med mine 2.g-elever i dansk, havde jeg gjort som min gode kollega, Marianne, og introduceret lyrikken gennem Tove Ditlevsens ”Selvportræt”, læst højt af Paprika Steen på...
Fagbegreber fra folkeskolen
Vi er stadig godt i gang med skriftlighedsforløb i 1.a. Som en af de første øvelser skulle eleverne repetere og undersøge begreber knyttet til tekstanalyse, som for eksempel characterization, setting, structure, genre, narrator, point of view,...
Biden Battle
Vi har arbejdet med American Values på mit 1.g engelskhold, og inspireret af Leander Møller Gøttcke fra Syddansk Universitet, som holdt oplæg på Årskurset i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2021, er vi nu i gang med at se på splittelsen...
Repetitionsstationer
Den følgende øvelse brugte jeg til eksamensrepetition, hvor der skulle repeteres mange tekster og temaer, men man kan sagtens bruge øvelsen i andre repetitionssammenhænge, når eksamen ikke lige står for døren. Jeg printede A4-ark ud, hvor der på...
Tekstarbejde med whiteboards
Vi har efterhånden haft mobile whiteboards på Midtfyns Gymnasium i mere end fem år, og jeg bruger dem hyppigt i tekstarbejdet - både i dansk og engelsk. Den hyppigste måde, jeg bruger dem på, afviger ikke synderligt fra første gang, jeg skrev om...
Inauguration module (January 20, 2021)
Her kommer et forslag til et engelskmodul som kan tematisere Joe Bidens indsættelse. Det er ikke megakreativt, ej heller rigtig tilpasset virtuel undervisning, men det kan måske være en hjælp, hvis man gerne vil undervise i indsættelsen, allerede...
Poesiplakater
På hjemmesiden poesiplakater.dk skriver producenterne følgende om deres produkt: FORSKØN DIN VERDEN! FORLÆNG DIT LIV! LÆS POESI! Dansk litteratur bugner af digte, der hungrer efter at blive læst, sanset, elsket. Poesiplakater er poesi til folket...
Escape room med litterær analyse
Så er vi tilbage ved den virtuelle undervisning fra i morgen. Hvis man mangler inspiration til, hvad man skal lave, kan man læse, hvad Morten fra Inkshed laver med sine engelskelever i morgen her. Det er en ready-to-teach-øvelse til levels of...
Heksagonale forbindelser
Heksagonale forbindelser kan bruges til at lave synteser over forløb eller specifikke tekster. Det kan forgå på denne måde: Uddel heksagoner til eleverne. Enten har læreren skrevet centrale begreber på heksagonerne, eller eleverne kan selv finde på...
Claudia Rankines Citizen som værklæsning
Til et forløb om Black Lives fik jeg trumfet igennem at købe et klassesæt hjem af Claudia Rankines Citizen: An American Lyric, som jeg netop er i ved at afslutte læsningen af med min 3.g-klasse. Dette blog-indlæg bliver bare en lille anbefaling af...
Det virtuelle pararbejde
Ligesom i den almindelige undervisning har jeg en mistanke om, at det kan være svært at holde eleverne til ilden med at få talt engelsk i de virtuelle rum, når jeg ikke lige står og ånder dem i nakken. Som tidligere nævnt bruger vi på min...
Computer-stickers
Jeg kan ikke tage æren for denne øvelse. Jeg er blevet helt igennem inspireret fra Facebook-gruppen Creative High School English, hvor jeg fandt et opslag med forskellige ideer til at lave kreative karakteristikker. Man ser ofte stickers smurt ud...
Det kreative træ
Øvelsen her har jeg fundet på sitet creative games, et site som har nogle forskellige forslag til kreative lege og øvelser med ord. Egentlig tager alle øvelserne på sitet udgangspunkt i tilfældige ord, men lige præcis denne øvelse, synes jeg, giver...
My Shakespeare
Jeg er for nylig blevet medlem af Facebookgruppen Creative High School English, og her har jeg allerede fundet flere interessante ressourcer. For eksempel blev jeg gjort opmærksom på My Shakespeare, et site med den fulde tekst til Romeo and Juliet,...
Godt nytår – det værste og det bedste fra 2019
Tyve-tyve banker på døren, og det kan kun blive bedre end 2019 (det håber jeg inderligt), som har været præget af fyringer, som har sat sit præg på hele sektoren og også på min skole og dermed også mit arbejdsliv. Den generelle stemning på det...
Pop-up-bøger som resume
Min søn kom hjem fra skole den anden dag med en pop-up-bog de havde lavet. Den var både fin og let at lave (fandt vi ud af da han ved aftensbordet fik min mand og mig til at lave en hver). Så jeg stjal straks ideen og satte min dansk-klasse til at...
Snap Literature og LynFormuleringer
Så kan sommerferien vist ikke strækkes længere. Jeg er langsomt ved at starte op på både arbejde og på bloggen igen, og skoleårets første indlæg kommer til at handle om mit seneste undervisningsorienterede indkøb, som jeg glæder mig til at komme...
Kolonneskrivning: Hvad ved jeg, og hvad ved jeg ikke?
I tekstarbejdet er jeg hyppigere og hyppigere begyndt at vende mig mod en lille øvelse, som jeg kalder kolonneskrivning. Jeg har helt sikkert ikke selv fundet på denne øvelse, men kan desværre ikke huske hvor jeg har set den, så hvis nogen ønsker...
Arbejd i eget tempo – og snak med alle elever
At gennemgå sagprosatekster - især i engelsk - er for mig noget af det jeg har sværest ved at få til at lykkes godt. Eleverne kan have svært ved at forstå terminologien i teksten, og de har ofte svært ved at tale særligt længe og godt om teksten....
Grenfell Tower af Ben Okri
Jeg fik for få dage siden det nye Anglo Files ind ad døren, som i dette nummer sætter fokus på Brexit. Bladet er spækket med interessante baggrundsartikler, ideer til helt nye romaner der på en eller anden måde tematiserer Brexit og konkrete...
Afgørende øjeblikke – tekstlæsningsøvelse
I min værklæsningsskabelon indgår en øvelse der hedder ’decisive moments’. Og jeg mente at huske den er inspireret af Literature in the Language Classroom, men jeg synes ikke jeg kunne finde den igen. I hvert fald er det gået op for mig at dette...
Samtaleanalyse
Jeg har vist aldrig helt fundet ud af hvordan jeg skulle undervise i samtaleanalyse, og hvordan dette hensigtsmæssigt kunne overføres til litterær analyse, men nu har jeg måske knækket koden. I min 3.g-danskklasse er vi kommet til 90ernes...
Evalueringsspil og evaluering af Lynlitteratur
Inspireret af Lynlitteratur ville jeg gerne lave en mere dynamisk evalueringsøvelse end dem jeg plejer at lave hvor eleverne skal udfylde nogle spørgsmål på et stykke papir, som de afleverer til mig. Så nu har jeg skrevet nogle rimeligt åbne...
Lynlitteratur
Forleden blev jeg gjort opmærksom på et nyt spil ved navn Lynlitteratur. Det faglige spil er egentlig udviklet til danskundervisningen i gymnasiet, men jeg forestiller mig at spillet ligeså vel kan anvendes i engelsk. Producenterne skriver selv om...
Værklæsningsskabelon
Jeg hilser det meget velkomment at der nu er indført værklæsning i læreplanen til engelsk. Jeg glæder mig til at læse hele romaner med mine elever og fordybe mig i teksterne med dem, men det er ingen hemmelighed at denne form for tekstlæsning også...
Ordtræning i dansk
Allerførst vil jeg lige fortælle at der stadig mangler et enkelt indlæg i serien om gruppearbejde. Det indlæg skulle gerne komme inden så længe. I stedet kommer der i dag et lille intermezzo om ordtræning i dansk. Jeg har længe gerne villet arbejde...
Undervisning i aktuelle samfundsforhold
Jeg har mange achilleshæle. Dem kan man blandt andet læse om her og her. Men jeg arbejder også til stadighed på at få nogle af dem dyppet i Styx. En af mine blinde vinkler har været aktuelle samfundsforhold i engelsktalende lande. Jeg har aldrig...
Ny novelle fra Jessica Westhead
Jeg fik en mail den anden dag fra Jessica Westhead, som trofaste 111-læsere måske kan huske at have hørt om før. Hendes novellesamling And Also Sharks læste jeg dele af med en klasse tilbage i 2011, og klassen skrev til hende, sendte hende...
En god og en dårlig ide til gruppearbejde
I den sidste uge har jeg bedrevet to former for gruppearbejde som gav anledning til refleksion på hver sin måde. Den første - den positive oplevelse - var vel ikke så meget gruppearbejde som det var samarbejde. Her ville jeg træne det at bruge...
Lektie-menu
Ideen her har jeg set flere steder rundt omkring, men tænkte først på at gå videre med den da jeg så den i bogen 100 Ideas for Secondary Teachers af Ross Morrison McGill. Ideen går ud på at lave et menukort med lektiemuligheder, og eleverne får...
My Simple Show
Jeg er faldet over og for denne fine video-skabelon, My Simple Show, som virker velegnet til en alternativ elevpræsentation. Her skal eleverne udfylde et manuskript for deres video, udvælge passende billeder og så enten indtale manus selv eller få...
Podcasts til engelskundervisningen
Min kollega Jakob fortalte den anden dag at han var begyndt at bruge podcasts meget mere i undervisningen i stedet for kun trykte tekster. Han henviste mig til sitet KCRW, som er et overflødighedshorn af interessante historier. Ikke alle har en...
10 forslag til tekstlæsning uden arbejdsspørgsmål
Noget af det mest komplicerede i mine fag, synes jeg, er at stilladsere eleverne til at lave (og ikke mindst at skrive) den formfuldendte, sammenhængende analyse og fortolkning. Jo jo da, vi prøver at understøtte eleverne med diverse...
Opsamling med emojis
Min kollega Kristine fortalte mig den anden dag om en god ide til at samle op på oversigtsforløbet i dansk og historie. Her fik eleverne i grupper en periode som de skulle referere i emojis - altså ingen ord! De lavede screenshots af deres billeder...
Shakespeare 400
Det er næppe gået nogens næse forbi at 2016 er 400-året for Shakespeares død. Den 23. april blev hans arv fejret med masser af shows og begivenheder rundt om i verden. Det mindede mig om et par morsomme sketches og fortolkninger som måske kan...
Til Aage Sand
I disse dage florerer denne (nogle år gamle) avisannonce på Facebook. Det er et sjovt stykke tekst, som nok skulle kunne vække elevernes interesse, så her kommer 10 spørgsmål, skriveøvelser og undervisningsideer teksten kan bruges til i AP eller...
Spil til prisvindende litteratur
Hvis du er en af de engelsklærere der glad og gerne læser hele klassiske værker med eleverne, så kan du måske finde lidt inspiration til din gennemgang af f.eks. Lord of the Flies, To Kill a Mockingbird, 1984, Romeo and Juliet eller Gulliver’s...
Oprydning på bloggen
Noget af min barsel går med at rydde op på bloggen. Det betyder at jeg er i gang med at læse alle indlæg igennem, rette links til og slette døde links, slette helt uaktuelle indlæg osv. Det er noget af en hovedrengøring, som tager tid. Indtil...
Lyttetilbud om litteratur
"Lyttetilbud om litteratur" blev det kaldt i Skønlitteratur på P1 hvor Nanna Mogensen og Klaus Rothstein præsenterede i hvert fald 2 podcast-sites som publicerer forfattersamtaler. Jeg har ikke fået lyttet nærmere endnu, men glæder mig til at gå...
1 minuts refleksioner
Jeg så denne ’Twitter Sketch’ fra Langwitches og mente at den bestemt kan overføres til at inddrage sociale medier/kollaborative skriveprogrammer til små 1-minuts refleksionsøvelser (plus-minus) i klasserummet. Fordelen ved at gøre disse drypvise...
Den litterære kaffeklub – en time i det gode vejr
For nylig startede det dejlige forårsvejr for alvor. Det er stadig en smule utilregneligt, men lige efter påske havde vi et par rigtig lune dage, og da jeg kører et forløb der skal banke analysegreb til skønlitterære tekster fast hos mine...
Forløb om britiske sonetter
De af jer der er medlemmer af engelsklærerforeningen og derfor får Anglo-files, har sikkert læst artiklen om The Sonnet - et undervisningsforløb om sonetter og den britiske litteraturhistorie af Bodil Aase Frandsen i det seneste nummer (#175,...
To bøger om graphic fiction
Selvom det er længe siden jeg har kørt et forløb om graphic fiction, så er det stadig et forløb jeg altid leder efter nye materialer til, og som jeg bestemt vender tilbage til. Forleden dukkede to interessante indlæg op på de faglige...
Forfatterskærme
Tilbage i november postede Stine Aaen Dürr en henvisning til Forfatterskærme, hvor man som læser kan stille 10 spørgsmål til en dansk forfatter (fx Helle Helle, Jens Blendstrup eller Naja Maria Aidt). Det er en ret sjov interaktiv øvelse, som...
Nemme arbejdsformer til variation
Jeg leder altid efter arbejdsformer der kan hive mig væk fra den klassiske struktur med ti arbejdsspørgsmål i grupper efterfulgt af opsamling i plenum, men uden at gå på kompromis med fagligheden. Især elsker jeg arbejdsformer der tvinger alle...
5 klassiske romanforløb
Jeg indrømmer blankt at det ikke sker så ofte mere at jeg læser hele romaner med mine engelskklasser. Men jeg vil faktisk gerne. Og hvis jeg nu beslutter mig for det, så vil jeg gå ind på The New York Times Learning Network efter inspiration. Så...
Shakespearedag
Den 8. januar holdt vi Shakespearedag på min skole. Jeg fik ideen i foråret da jeg var på engelsklærerkursus i New York, hvor en kollega fra Herning Gymnasium fortalte mig hvordan de greb sådan en dag an. Det syntes jeg lød som så glimrende en ide...
Kollaborative noter som lektie
Forleden skrev jeg om hvordan jeg havde brugt GoogleDocs-dokumenter til at lave en kollaborativ næranalyse af en hip hop tekst. En anden måde at bruge det kollaborative skriveværktøj på, som jeg synes jeg har haft succes med, kommer her: Jeg gav et...
Kollaborativ analyse – virtuelt
Min søn var syg den anden dag, men jeg er presset på at nå det jeg gerne vil inden jul med mine hold, så det lykkedes mig hurtigt at få planlagt en time der kunne afvikles uden mig til stede - og samtidig fik jeg prøvet en ny ide af. Mine 2.g...
Nye blogs – værd at følge
Det er først lige nu at jeg er faldet over The Teacher James og All at C, to undervisningsblogs som jeg er sikker på jeg vil lade mig inspirere mig kraftigt af fremover. All at C kredser om "video activities for advanced students", og selvom de...
Vernacular English
Denne blogpost startede egentlig med at jeg havde samlet nogle ressourcer som måske kunne bruges til at undervise i forskellige engelske (især britiske) dialekter. Men jeg kunne ikke finde ud af hvordan de præcis kunne bruges. Bare at de måske...
15 ideer til at aktivere hurtige elever
På Facebook-gruppen for engelskundervisere så jeg et spørgsmål der drejede sig om hvordan man aktiverer de elever som bliver hurtigere færdige end andre elever. Altså, hvilke små (kontekstrelevante?) øvelser kan man sætte disse elever til at lave...
Kontakt forfatterne
Af flere omgange har jeg skrevet om at mine klasser har blogget med forfattere, fx Lars Husum og den canadiske forfatter Jessica Westhead. Men som Lene Baake mindede mig om på det tidligere omtalte motivationsseminar, så er det jo efterhånden...
Illustration af taksonomi
Jeg har fået en ide. Bogstaveligt talt. Af Annette Kjærsgaard på Aarhus Købmandsskole. Og selvom jeg stadig ikke har haft mulighed for at prøve den af, så glæder jeg mig til at gøre det, for jeg kan se at den bare må fungere godt. Ideen går ud på...
hitliste – tekstlæsning
Tekstlæsning kommer vi heller ikke udenom. Her er mine fem favoritter når det kommer til at få eleverne engageret i en tekst. Gå til eksamen Offline Facebook Elev-workshops Skriv med forfatteren - ideen kan jo føres over på danske forfattere,...
Diskursanalyse – en introduktion
En kollega fortalte mig i dag om det første modul til et forløb om diskursanalyse. Her skulle eleverne afdække gymnasiets egne diskurser ved først at undersøge gymnasiets hjemmeside, og derefter fik de så en guided tour (af min kollega selv) rundt...
Gør lektielæsningen autentisk
Lektielæsning er en af de større gordiske knuder for rigtig mange gymnasielærere. Hvordan får vi eleverne til faktisk at løse de opgaver, vi beder dem om at løse uden for skoletiden, og hvordan sikrer vi, at undervisningen ikke skal laves helt om...
Cross Country Canada
Så kom den endelig. Og hvis ikke man kan gøre lidt reklame for sin egen bog på sin egen blog, hvor skulle man da så kunne? Cross Country Canada har været mere eller mindre undervejs i tre år hvor forfatterinden og skuespillerinden Gale Zoë Garnett...
Bevidsthed om faglig læsning
Den systematiserede undervisning i faglig læsning står ret højt på flere af ledernes ønskeseddel på min skole, og jeg må indrømme at jeg ikke selv er synderligt bevidst om at få lært eleverne dette - ligesom jeg heller ikke er skarp i bevidst at...
Tavs Time
Copyright: Will Wilson I forbindelse med læsning af eksistentialisme og efterkrigstid afprøvede jeg en ny arbejdsform, nemlig tavs time - sanselæsning af lyrik. Eleverne fik tildelt 4 digte i fire forskellige rækkefølger (Erik Knudsen: Credo;...
Eksamenstræning
Der er ikke så frygtelig lang tid til eksamen skydes i gang, og jeg er begyndt på eksamenstræningen i min 3.g-klasse. Her kommer et par forskellige eksempler på hvordan jeg træner til eksamen - uden at det forhåbentlig bliver til teaching for the...
Faglige fyldeøvelser til dansk
I danskundervisningen savner jeg tit små fyldeøvelser på 5-10 minutter. Jeg har et par forslag, men det er ikke overvældende. Fx bruger jeg indimellem Politikens Oh Danmark hvor eleverne skal analysere hvorfor sproget i en artikel knækker, og...
.gif-projekter
Kraftigt inspireret af Olga Ravns .gif-blog har jeg fået lyst til at laver .gif-projekter* med mine klasser. Ja ja ja, ren form før indhold, I know. Men mon ikke der er noget særdeles velegnet indhold til formen? Her er fem ideer til hvad disse...
YH – modul 4: Og det var det
For alt det vi ikke nåede sidste gang - eller gangen før det - speedede vi op i dette modul, og vi endte faktisk med at nå det hele. Endda på en måde hvor jeg synes der blev bundet en fin sløjfe på forløbet, og eleverne nu kan gå til eksamen i...
YH – modul 3 bl.a. om andre vrede unge mænd
Til dette modul havde eleverne, som jeg skrev sidst, læst den temmelig lange feature fra Politiken d. 28/12 2013 (meget finere i papirudgaven end på nettet). Det var egentlig planen at eleverne hjemmefra skulle forberede artiklen som om de skulle...
YH – modul 2: digtanalyse og den svære 2’er
Til dette modul havde alle elever læst de fire digte "Jetlagformørkelse", "Februarforudsigelighed", "Far min ufødte søn" og "Den nye dreng". Derudover var eleverne delt ind i tre grupper som skulle forberede en mindre analyse af et af de to lange...
YH – også på denne blog
Så er vi i 3.x gået i gang med et kort forløb om Yahya Hassan på 4 moduler (á 95 minutter). De faglige mål er at eleverne skal opnå kendskab til mediedebatten omkring Yahya Hassans digtsamling, og at de nuanceret kan forholde sig til debatten i et...
Thug Notes – introduktion til klassikerne
Som engelsklærer taler jeg tit med kolleger om at vi aldrig rigtig får læst hele værker mere. Vi læser som oftest kun uddrag. Før sommerferien beskrev jeg hvordan jeg på - synes jeg selv - snedig vis fik smuglet et hel roman ind som en del af...
Olga Ravns julekalender – og .gif-blog
Mangler du en julekalender du faktisk har tid til at følge med i, og som på én gang er underholdende og måske endda kan bruges i undervisningen? Så er Olga Ravns .gif-kalender måske et godt bud. Jeg klukler i hvert fald af de bittersøde indlæg mens...
The Time Tribe
Okay, jeg har lige opdaget det fineste gratis computerspil, The Time Tribe, som mine (1.g-)elever skal få lov til at more sig med på et tidspunkt, enten uden for konteksten af andre forløb som et modul hvor vi sætter fokus på at læse, forstå og...
Ironi i forløb
Jeg har længe leget med tanken om at lave et forløb om ironi i dansk litteratur. Udgangspunktet var egentlig at få hakket nogle kanonforfattere af i et ironi-forløb, og jeg havde tænkt at jeg ville bruge Thomas Bredsdorffs Ironiens pris som...
Elevstriber
Jeg køber mig lige lidt blogger-tid ved at poste mine elevers arbejde. Dette er så et par af resultaterne fra mine elevers striber som de lavede som optakt til foredraget på onsdag. Som overskrift til opgaven tyvstjal jeg titlen på Maren Uthaugs...
Maren Uthaug – striber, blog og roman
Det fine ved at være (dansk)lærer er at man kan prakke eleverne alle mulige kunstnere på som man selv er tosset med. Jeg er ret vild med Maren Uthaug, for hun får mig altid til at fnise højt af de genkendelige pindemænd og -damer hun tegner i...
At skrive karakteristikker
Min store achilleshæl har altid været progression i skriftligt arbejde. Jeg har haft svært ved at lære mine elever de helt grundlæggende byggesten der skal til for at bygge en analyse og fortolkning op, men takket være lidt videndeling fra...
At sætte problemer under debat – modul 3 og 4
Og jeg starter hvor jeg slap Modul 3 Som jeg nævnte sidst, havde eleverne fået en temmelig stor lektie for idet de skulle læse på www.avisnet.dk om’avistyper’, om ’stofområder’, om ’nyhedskriterier’, om ’avisens genrer’ og om alle genrerne. Dette...
Rewordify
Her er måske redningen til de elever der er ved at gå til over svære engelske tekster og slet ikke forstår de lektier de får for. Ved hjælp af det lille program Rewordify kan eleverne få hjælp til de meget svære ord som de stadig ikke forstår efter...
9 måder at kombinere grammatik og tekstlæsning
At træne grammatik i forbindelse med tekstlæsning og at identificere grammatiske regler ud fra autentiske kontekster er næppe nyt for nogen. Men det kræver jo unægtelig mere forberedelse fra lærerens side end blot at hive et kapitel fra...
Ideer til at hjælpe eleverne i gang
Jeg elsker at læse forskellige blogs, og det er altså ikke kun undervisningsblogs der har fundet vej til min læseliste. For eksempel holder jeg meget af tegneblogs som Marens Blog (hende der med striben Ting jeg gjorde fra Politiken) og...
Sprog og billeder – Gudrun Hasle
Graphic fiction er efterhånden et populært undervisningsemne i både dansk- og engelskundervisningen. Et par gange har jeg kørt et forløb i engelsk med rimelig succes, og jeg vil så gerne have udviklet et forløb til dansk også, fx med Thomas...
Find engelske tekster på nettet
Jeg minder ganske kort om 3 lækre steder på nettet hvor man kan finde solide små tekster, som er ideelle at bruge til hjemmelavede stilesæt der ikke findes på studieportalen. Først er der East of the Web. Her kan du finde Mark Twains Five Boons of...
Ugens undervisningstimer
Jeg har en lang liste af ideer til blogindlæg, men ingen af dem er færdigbearbejdede, og jeg vil jo også gerne dele nogle mere konkrete eksempler fra undervisningen, så i dag kommer indlægget altså til at handle om et par moduler jeg afholdt i...
Digital dannelse på Dansklærerforeningens årlige konference
I går afholdt Dansklærerforeningen sin årlige konference, som i år havde temaet digital dannelse. Her holdt jeg blandt andre oplæg om digitale redskaber i praksis hvor jeg præsenterede nogle af de måder jeg selv og kolleger har brugt blogs, wikis,...
Quick Questions
På trods af titlen kan denne lille leg altså sagtens bruges i andre fag - sprogfag såvel som alle mulige andre fag, forestiller jeg mig. Men Quick Questions lyder nu engang bedre end Hurtige Spørgsmål. I denne leg skal alle elever finde på to eller...
Tricider – Brainstorm og evaluering
På Ozge Karaoglus blog så jeg den anden dag et indlæg om dette lille program, som - i modsætning til andre polling-programmer - gør det let for eleverne at skrive svarmuligheder ind som der så stemmes videre om ved hjælp af både et...
Testmoz testprogram
Testmoz er et supernemt lille og hurtigt testprogram, som giver din mulighed for at fx at scanne elevernes viden på et bestemt område. Der er ingen funktioner i Testmoz som jeg ikke tror diverse elærings-platforme som Fronter og Lektio ikke...
Offline Facebook, Twitter og blogs til litteraturlæsning
The Bits and Bytes of Education er endnu en undervisningsblog med grydeklare ideer. Her er også inspiration at hente for andre end engelsklærere, og jeg blev især inspireret af dette indlæg om Lowtech methods to teach 21st Century Learners....
Tre Blicher-moduler
I år havde jeg besluttet mig for ikke at læse En Landsbydegns Dagbog, som jeg ellers har læst med mine tidligere danskhold, og i stedet prøve kræfter med "Præludium" og "Ouverture" fra Trækfuglene. Jeg blogger om det i dag fordi jeg netop har haft...
Skærmdeling
På Falkonergårdens Gymnasiums IT-blog så jeg forleden et super indlæg om gratis skærmdelingsprogrammer. Selvom det ikke er sket så tit, så har jeg ind imellem ønsket mig at jeg hurtigt kunne få delt en elevs skærm med projektoren så hele klassen...
Sådan lød Shakespeare
Så er der nyt materiale til når du skal undervise i sproghistorie i engelsk, eller hvis du bare gerne vil lade dine elever høre hvordan Shakespearean English egentlig lød. British Library har produceret en CD med oplæsninger og dramatiseringer af...
Medieanalyse: aviser og reklamer
På sin blog, hvor videndeling er det helt centrale ord, fordi hun blot poster et materiale, og det så efterfølgende er op til bloglæserne at poste ideerne, postede Sandy Millin forleden to reklamefilm for henholdsvis The Sun og The Guardian. Du kan...
To-i-en: Tabu og find en der…
To af mine yndlingsopvarmningsøvelser (til engelsk, når talebåndet lige skal smøres) er spillet tabu, hvor eleverne i par skal forklare gloser for hinanden, som partneren så skal gætte, men omkring den glose lægger der sig et par ord som den...
Thinkfinity
Som engelsklærer er man så privilegeret at der på nettet er en overflod af materialer lige til at samle op og bruge i ens egen undervisning. Undervisningsplaner, arbejdsopgaver, baggrundsinformation og så videre til både litteraturundervisning,...
Kreative skriveøvelser
Kreative skriveøvelser giver eleverne mulighed for lege med sproget og udforske sproglige virkemidler og sammensætninger, som der måske ikke altid er plads til, når de skal skrive inden for de gængse eksamensgenrer. Derudover kan kreative...
Facebook fansider
Jeg har tidligere blogget om nogle ideer til brugen afFacebook i undervisningen , og noget af det vi som lærere måske kunne være fristet til, er at få eleverne til at oprette ’falske’ profiler og skrive statusopdateringer som litterære figurer...
Lingle
Igen har Nik Peachey ledt mig på sporet af nye programmer, og denne gang er det Lingle der har fanget min interesse. Programmet er et rigtig fint redskab til at hjælpe læreren med at lave en hurtig bearbejdning af tekster, således at der både...
Digital Identities 2
De to sidste moduler inden vinterferien (som jo er nu her på Fyn) har vi næsten fået rundet forløbet om Digital Identities af. Som jeg nævnede sidst, gav jeg eleverne filmen om SOPA fra Kahn Academy for som lektie, og de skulle skrive to af filmens...
Klip fra DVDer
Forleden afholdt jeg en workshop om produktion af digitale medieklip til opgaver og eksamen i engelsk. Det meste af min erfaring hermed kom dog fra dansk hvor mediespørgsmål skal være repræsenteret ved eksamen. Nu kan medieklip jo også indgå i...
The Constitution
Her kommer en lille øvelse som trækker på historie, men som jo selvfølgelig også er relevant for engelskundervisningen. En (historie)kollega (som også har engelsk som fag) fortalte mig at han gav sine elever denne komplette undervisningsplan fra en...
Bogtube og forfatterinterviews
Jeg har tidligere blogget om forfatterinterviews , men på Bogtube kan du finde masser af anmeldelser af romaner – af forfatteren selv. Du kan f.eks. høre Merete Pryds Helle tale om e-mail-bogen’Kære Mai’ (2012) eller Lone Aburas der fortæller...
Fem forslag til Buzzword Bingo
Egentlig kommer ideen til denne øvelse vist fra den lidet flatterende ’leg’ fra de glade universitetsdage ’Bullshit Bingo’ (eller Buzzword Bingo). Hvis ikke du kender den leg, kan du se reglerne for den her, men dette blogindlæg læner sig altså kun...
Lyrikundervisning – 3 ideer på 12 minutter
Jeg opdagede kun lige forleden teflgeeks inspirerende blog hvor David Petrie blogger grydeklare undervisningsideer. Et af de indlæg jeg faldt over, var denne video med undervisningsideer til lyrikgennemgang. Invester de 12 minutter videoen varer,...
Undervisningsideer til synonymlister
Der er et hav af synonymlister på Daily Writing Tips, og bloggen spytter jævnligt nye ud. Men hvordan kan man bruge disse synonymlister i glosetræningen? Her kommer et par ideer til hvordan eleverne kan træne gloser fra disse lister: Lav graduering...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 3
3) Læs forsiderne. Det er en fantastisk måde at introducere (tidens) litteratur på. Jeg plejer at medbringe en stribe romaner fra det sidste års tid. Eleverne vælger i mindre grupper én af romanerne. De ’læser forsiden’, de læser den første side af...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 2
2) Symboler. I grundforløbet i dansk, som vi kører parallelt i alle grundforløbsklasser, introducerer vi begrebet symbol. Jeg bruger i denne sammenhæng Astrid Saalbachs novelle ’Kødet’, som jeg denne gang brugte en CL-øvelse til at gennemgå....
PSFYN
Vi havde forleden besøg af PSFYN på Midtfyns Gymnasium, som gav os en optræden og indføring i forskellige Poetry Slam-genrer. Og det var helt forrygende. Jeg blev i den forbindelse også opmærksom på deres hjemmeside hvor der findes masser af...
En lille reklame for Canada
I går udkom Anglofiles – Journal of English Teaching med et temanummer om Canada. Jeg har i dette nummer skrevet to artikler, den ene sammen med lektor v. AAU Robert C. Thomsen om hvorfor studiet af Canada stadig er spændende, og hvordan man kan...
Oxymoroner
Endnu engang fandt jeg et guldkorn på Daily Writing Tips: Noget om oxymoroner. Jeg har endnu ikke selv prøvet et mere fokuseret arbejde med denne figur af, men som Daily Writing Tips foreslår, så kunne det være oplagt i arbejdet med Shakespeare. ...
The Dickens Game
Hvis du står en dag og skal undervise i Victoriatiden og Charles Dickens, så bliver jeg nødt til lige at anbefale dette fine onlinespil hvor man skal overleve i Viktoriatidens og Charles Dickens’ London. Her har eleverne mulighed for at møde mange...
Skriv med forfatteren – et blogeventyr med Jessica Westhead
I forbindelse med NACS-konferencen (The Nordic Association for CanadianStudies) i Aarhus i august i år blev jeg introduceret til en masse nye canadiske forfattere, som vakte min interesse med det samme. Herunder Jessica Westhead og hendes...
Elev-workshops
Jeg har tidligere blogget om hvordan man jo også engang imellem kan lade eleverne forberede undervisningen, og dette indlæg er lidt i samme dur, men i stedet for at planlægge et hel time (eller en hel gennemgang af en tekst), kan du bede eleverne...
4 ideer til opsamling af emner
Netop hjemvendt fra skøn skøn ferie i Rom, 4 kvinder – 4 dage, er jeg herligt inspireret, så her kommer 4 ideer til hvordan man kan samle op på emner og sikre sig at de centrale pointer i emnet er slået fast (tak til Pernille for opfordringen!)....
Steve Jobs – undervisningsideer
Den sidste uges tid har nettet været fuldt af Steve Jobs-mindevideoer og artikler om Apple. Steve Jobs' tale til afgangseleverne på Stanford University er blevet viral, og måske ligger der faktisk noget rigtig godt undervisningsmateriale skjult...
Hvad kan vække interessen for dansk?
- Måske kan et indslag om Rytteriet, som i 2010 fik DRs Sprogpris (særpris) for deres evne til at aflæse forskellige befolkningsgruppers brug af sprog og evne til at gengive det. Brug Rytteriet som et oplæg til at tale om sproglig variation og...
Hvorfor dansk?
Der er altså mange videoer på TEDTalks som jeg har ladet mig inspirere af i løbet af det sidste års til. Én af dem er Simon Sineks ’How great leaders inspire action’, som mindede mig om at fortælle eleverne hvorfor vi beder dem om at udføre...
The History of English
Et af de faglige mål på engelsk A-niveau er at introducere eleverne for elementer af det engelske sprogs udvikling. Her kan The History of English in Ten Minutes måske være en hjælp. Du kan vise eleverne et par afsnit ad gangen (som hver kun varer...
Træn gloser ved at lave egne gloselister
Bed eleverne understrege alle de ord de ikke kender i en tekst, og brug herefter tid på at udforme en gloseliste. Læs teksten, diskuter den. Bed nu eleverne skrive et resume af teksten og diskussionen hvori alle ordene fra gloselisten indgår (husk...
Flocabulary
Poetry slam og rap har tidligere været et tema på bloggen her, og her kommer et site jeg tror har potentiale i den forbindelse. Flocabulary har omsat forskellige litterære værker af f.eks. Poe og Shakespeare til rap, og det kan bestemt være jeg...
What’s in a rhyme
Træn elevernes forståelse for betydningen af metrik, troper og figurer i lyrik ved at give dem enderimene til et digt og bede dem fylde resten ud. Du kan binde opgaven yderligere ved at give dem nogle troper og/eller figurer der skal indgå i...
Tegneserier som pædagogiske instruktorer
Hvis jeg kunne tegne, eller hvis jeg synes jeg havde tid nok til selv at designe cartoons på diverse cartoon-sites som f.eks. http://www.toondoo.com/ eller www.bitstrips.com, så ville jeg bestemt lave mine egne tegneserier om grammatiske problemer,...
Sangundervisning – en ide jeg ville ønske var min egen
...Men det er den altså ikke. Jeg har omformuleret ideen en smule fra Sandy Millins blog hvor hun bruger en sang som udgangspunkt for udtale-træning. (Hun har i øvrigt også en anden fantastisk blog ved navn (Almost) Infinite ELT Ideas med det...
Skriv jeres egen (litteratur)historie
Et tidligere blogindlæg her på bloggen handler om at eleverne kan lave deres egen antologi, og dette indlæg minder måske lidt om det. Jeg forestiller mig især denne øvelse kunne anvendes i forbindelse med læsning af de seneste 5 års litteratur i...
Hvor blev læselysten af?
Inden for den sidste måneds tid er jeg to gange blevet præsenteret for gymnasierektorer som har udtalt sig om vigtigheden af at rykke eleverne ud af deres vante teenagezone og præsentere dem for kunstværker som umiddelbart ligger meget langt fra...
Teaching Channel og Innovative Approaches to Poetry
På Teaching Channel har jeg netop set en ret god video om 'innovative approaches to poetry' af Carol Weale. Ideen går ud på at få eleverne til at gennemskue mønstre og sammenhænge i digtet, som kan bruges som udgangspunkt for en analyse og...
11 måder at bruge Padlet (eller andre online sticky notes)
Tidligere postede jeg et indlæg om Padlet, og efter lidt mere research og lidt flere tanker kommer her lidt flere ideer til hvordan du ellers kan bruge Padlet i din undervisning. Men allerførst skal jeg lige forklare hvorfor jeg synes Padlet (eller...
Sitcoms i undervisningen
En kollega spurgte mig i dag om jeg havde brugt sitcoms i min undervisning, og det har jeg faktisk. Jeg har kørt et par mindre forløb om sitcoms, og det meste af den ide har jeg fået af min bror (ligesom det er ham, der har produceret det...
Breaking News English
Hvis du nu skal arbejde med nyheder i din engelskundervisning,eller bare har brug for en lille nyhedsartikel med tilhørende opgaver til et forløb du er i gang med, er Breaking News English ikke til at komme uden om. Sitet giver dig vanvittig mange...
Saml op på lektien med stikord
Ja, dette her indlæg minder måske nok lidt om at tone timen op eller ned, men det her kan jo bruges til at samle op på en læst lektie. Alle elever skriver et eller to centrale stikord fra lektien, og i små grupper bruger de nu hinandens stikord...
Sure-hatten og empati-brillerne
I Roy Watson-Davis' lille røde, med titlen Creative Teaching Pocketbook er der masser af inspiration til organisering af det kreative klasserum. Jeg faldt for titlen på denne her ide: Udpeg et par elever i klassen til at tage 'sure-hatten' på (du...
Guess the Google
Jeg faldt over denne fine lille øvelse hos Grant Robinson og øvelsen går i al sin enkelthed ud på at gætte et begreb fra en Google search ud fra en række billede. På Grant Robinson-linket er der også en anden øvelse, nemlig en hvor du kan lave din...
Tungenosser
Det her må vi da kunne bruge i danskundervisningen i et forløb omkring rap, om skriftlighed, om kreativ sprogproduktion eller hva' ved jeg. Måske kunne man bede eleverne producere deres egen rap om det at skrive (eller det at gå i skole eller noget...
Læreren ved alt
I denne øvelse kan du bruge en del af en time eller en hel time hvor læreren ved alt. Bag denne lidt arrogante udtalelse ligger ideen at eleverne kun må stille spørgsmål, og læreren skal gøre et forsøg på at besvare alt (selvfølgelig omkring dagens...
Teaching Shakespeare
Jeg nyder altid at undervise i Shakespeare - både i engelsk og i dansk. Der er noget særligt ved de aha-oplevelser eleverne får når de knækker koden til det der umiddelbart virker ganske utilgængeligt. Og jeg synes efterhånden selv at mine...
Poetry slam eller rap
Giv eleverne en fornemmelse for hvilken rolle rytmen spiller for et digt eller en anden tekst. Lad dem poetry-slamme teksten for hinanden. Øvelsen fungerer fint med Vølvens Spådom hvor allitterationer, gentagelser og mundret rytme er dominerende....
Spørgsmål i stykker
I stedet for at udlevere det klassiske spørgsmålsark kan det være en fordel at klippe spørgsmålene ud og proppe dem i en hat eller et krus. Eleverne plukker et spørgsmål ad gangen. Det øger fokus på det enkelte spørgsmål, men tager selvfølgelig den...
Før ind med billeder
Hvis du skal i gang med et nyt emne, kunne det måske være en ide at vise en PowerPoint eller et diasshow (evt. ledsaget af et stykke musik) med billeder der er relevante for emnet. Få eleverne til at skrive et par stikord til hvert billede, og...
Brug e-læringsplatformen til besvarelse af spørgsmål
En variation af Stoledansen er at gøre øvelsen virtuel. Send alle eleverne ind på e-læringsplatformen og brug en forumfunktion hvor alle kan se de andres besvarelse og skrive kommentarer. Ideen er at du opretter arbejdsspørgsmål i forskellige fora...
Heard it through the grapevine
En kollega har givet mig ideen her fra et kursus. Hvem der er ophavsmanden til ideen, er jeg ikke helt klar over, men jeg synes den lyder rigtig interessant og glæder mig til selv at afprøve den næste gang jeg skal undervise i f.eks. narrative...
Læs forsiden
I arbejdet med romaner – eller bare andre lærebøger – kan I jo læse forsiden inden læsningen går i gang. Tag f.eks. en stak nye romaner med, og del eleverne ind i par. Hvert par vælger en roman og studerer nu forsiden grundigt. Hvordan kan man...
Lav et møde med redaktøren
Hvis I er i gang med en lang tekst – en roman måske – kan du skærpe elevernes opmærksomhed på det de har mødt i romanen indtil nu såvel som den efterfølgende handling ved at indkalde til et møde med redaktøren allerede efter de første par kapitler....
Lav jeres egne interviews
Del klassen i to. Halvdelen er forfattere, halvdelen er journalister på et radioprogram der interviewer forfattere. Journalisterne forbereder et fornuftigt sagligt interview – forfatterne forbereder sig på hvad de vil sige i et interview. Når de...
Tegn en tegning
Lidt á la poster-session kan man også få eleverne til at lave en ren illustration af en tekst, der illustrerer stemningen, følelser, handlingsreferat eller andet. Det kunne f.eks. være en placering af karaktererne i forhold til hinanden i H.C....
Tekstskattejagt
Øvelsen her er særligt egnet til svære sagprosatekster hvor læreren ønsker at sætte fokus på helt særlige begreber. Skriv en række sætninger der lægger sig tæt op ad lektien, men hvor centrale begreber er erstattet af blanke streger. Eleverne skal...
Metaforiser en karakter
Du kan bruge både billeder og rekvisitter til at stille skarpt på en karakter. Bed eleverne møde i skole med en række metaforer i form af billeder eller genstande (og en pose med tingene i, som gerne må være en metafor i sig selv) som de forbinder...
Find en baggrund
Det kan ofte være en fordel at kende en historisk, politisk, litterær eller kulturel baggrund for en tekst, og hvorfor ikke give eleverne valget mellem at undersøge denne baggrund eller være mere tekstnære med standardanalyser og fortolkning? Send...
Kohærens og kohæsion
Lær eleverne at fokusere på sproglige sammenhænge. Hvordan bindes tekster sammen både på sætningsniveau og tekstniveau? Giv eleverne et tekst-puslespil (f.eks. starten af en roman I skal i gang med) som du har klippet ud i afsnit, og spørg dem hele...
Good old Stanislavskij
Du kan jo også få et par elever til at spille karaktererne, mens resten af klassen stiller dem spørgsmål. Det er selvfølgelig vigtigt her at skuespillereleverne holder karakteren og svarer troværdigt ud fra teksten. En variation kunne dog være...
Poster-session
Planchen er retro. I modsætning til PowerPointen er den cirkulær, og elevernes egne associationer sætter dagsordenen. En planche er en super måde at samle op på et større emne eller en måde at gennemgå en tekst på. Del eleverne ind i mindre grupper...
Cafe-session
Gør udvalgte elever ansvarlige for et område inden for en analyse og fortolkning, nogle emner I har arbejdet med, et grammatisk område eller nogle diskussionsoplæg (det er vigtigt at hvert område kan besvares uafhængigt at de andre). Disse elever –...
Gå til eksamen
Lav en eksamenstræning på klassen hvor alle bliver prøvet i den samme tekst, og alle får lov til at være på. Del eleverne ind i grupper af tre hvor hver elev tildeles en rolle som henholdsvis elev, som lærer og som censor. Det er selvfølgelig...
Gå til en digtoplæsning
Lyt til en forfatter der læser sit digt højt – uden digtet foran jer. Der er masser af sider på nettet (eller youtube-videoer) hvor forfatterne læser højt. Prøv f.eks. www.poetryarchive.org hvis du leder efter engelsk lyrik. Forsøg at gengive så...
Lav avisoverskrifter til en tekst – og den omvendte
Lav avisoverskrifter til en tekst. Skær ind til benet af teksten: Bed eleverne formulere novellen eller digtet eller lærebogstekststykket som en fængende avisoverskrift. Efterfølgende kan vægtningen af forskellige tematikker i forskellige...
Lav en antologi
Mere end en egentlig skriveøvelse er dette en måde at træne kategorisering og sammenhænge på. Jeg har svært ved at forestille mig at projektet bare kan klares i en håndevending, men derimod kræver det både forberedelse og elevtid. Projektet går ud...
Interview forfatteren
Find et online interview med forfatteren til en tekst I har læst på klassen, og få eleverne til at finde på en række spørgsmål de gerne vil stille forfatteren om teksten, om gennemgående temaer, om inspirationen eller noget helt andet. Når eleverne...
Elevernes arbejdsspørgsmål
Elever er ret rutinerede i at se arbejdsspørgsmål og ofte overraskende gode til at lave dem, så lad dem gøre det. Få dem til at skrive alle deres spørgsmål op på tavlen, og få dem til selv at organisere en solid og velstruktureret analyse og...
Færdige fortolkninger
Tæt på tema-udsagnene ligger de færdige fortolkinger, som er en øvelse der kan skærpe elevernes blik for forskellige litterære tilgange til en tekst. Giv eleverne færdige fortolkninger (en nykritisk, en psykologisk, en ideologikritisk, en...
Færdige udsagn
Du kan lave elevernes arbejde – eller i hvert fald få det til at se sådan ud. Giv dem en masse udsagn om teksten f.eks. omkring tematikken. Eleverne vælger den sætning de synes er mest sand. Alle sætninger bør være sande i mere eller mindre grad så...
Trailer til tekst
Eleverne har nok set en trailer eller to i deres tid, så hvorfor ikke bede dem lave en trailer til en tekst I arbejder med? Brug Windows Movie Maker eller Photostory til at lave en film af billeder, og brug Audacity eller mobiltelefonen til at...
Parord – hvordan ligner de hinanden og hvordan adskiller de sig
Saml op på et emne samtidig med at eleverne trænes i at sætte ord på forskelle og ligheder mellem forskellige begreber, udtryk eller andre elementer af undervisningen. I denne øvelse arbejder eleverne sammen to og to. De skiftes til at læse to...
Casting
Har eleverne fokus på personkarakteristik, kan du jo bede dem være castere for en dag. Send dem på nettet for at finde skuespillere, der ville kunne påtage sig rollen som karaktererne i en tekst, og valget skal naturligvis begrundes ud fra en...
Karrusellen
Den mundtlige variation af stoledans-øvelsen kunne se således ud: Sæt eleverne sammen i par over for hinanden. Giv hvert par et spørgsmål eller en opgave, som placeres på bordet mellem dem, og sæt et stopur til halvandet minut. Først taler den ene...
Brug analyseskemaer
Sæt fokus på at modeller og analyseskemaer kun er det navnet siger: skemaer og modeller. Brug en model som udgangspunkt for en hel analyse og fortolkning, og demonstrer hvordan nogle ting i modellen må udelades, og hvordan man kæder de andre...
Karakteriser og kontraster personer i en tekst
Samme princip som sorteringsøvelsen gør sig gældende i en personkarakteristik jeg bruger på Smartboardet. I arbejdet med Hamlet sætter jeg Hamlet op over for de andre centrale mandlige karakterer i stykket. Jeg har skrevet en del udsagn eller...
Skriv digte ud fra førstelinjer
Skal I læse et længere digt i flere strofer eller måske ligefrem en sonetkrans, kan du give eleverne førstelinjerne fra hver strofe eller hver linje fra mestersonetten og bede eleverne skrive små tekster med udgangspunkt i disse linjer. Når...
digtlæsning (på SmartBoard)
Mindre, kompakte tekster egner sig særligt til Smartboardet og andre interaktive tavler (selvom længere tekster altså også sagtens kan bearbejdes i Boardet). Boardet åbner for en rigtig god måde at arbejde med semantiske skemaer på, som kan give...
Stoledans
Man kan selvfølgelig bruge skriveøvelser til tusind ting i tekstlæsning, bl.a. hurtigskrivninger over umiddelbare reaktioner på en tekst, tekstens tematik, tekstens udtryk og så videre. Men man kan også bruge skriftligheden til at besvare...
Hierarkier
SMARTBoardet er rigtig godt til at rangordne bestemte begreber, temaer, analyseteknikker eller andet. Brug rangordnen til f.eks. at lave en analysemodel til litteratur hvor eleverne bestemmer hvilke aspekter der skal med, og hvor det er smartest at...
Gæt tankerne
En variation af sandt eller falsk er at lave blot to kolonner: en handlingskolonne/dialogkolonne og en tankekolonne. I handling-/dialogkolonnnen skriver du bestemte handlinger eller udsagn foretaget eller sagt af forskellige karakterer i teksten. I...
Skriv et digt over et digt
Sæt fokus på ord, deres sammenhæng, semantiske felter, konnotationer osv. ved at lade eleverne skrive digte over digte. Riv ordene i et digt fra hinanden. Giv eleverne ordene, og bed dem lave et digt hvor de kun må bruge de tildelte ord. Hvilke...
Sandt eller falsk
Sandt eller falsk har især fokus på at gøre eleverne mere tekstnære i deres tekstlæsninger. Giv eleverne et ark med 3 kolonner, hvor der i den første kolonne står omkring 10 udsagn om teksten. Lad udsagnene være ret konkrete og tekstnære i starten,...