Organisering / undervisninsdifferentiering
En million moduler
Den anden dag kom jeg til at tænke på Peter Adolphsens ”En million historier”, og så var det, jeg tænkte, at jeg da kunne forberede en million moduler efter samme skabelon. Så det har jeg gjort ud fra seks overordnede sekvenser, som en traditionel...
40 måder at danne par på
Ikke af den romantiske slags, vel. Det må de unge mennesker selv klare. Men en af de pointer, jeg tog til mig fra Randi er smidt ud af gruppen, som jeg nævnte i sidste indlæg, var, at en måde at sikre sig, at eleverne får talt sammen med flere...
Hjørnepræsentationer
Her er en alternativ tilgang til et klassisk gruppearbejde med arbejdsspørgsmål og den efterfølgende opsamling på klassen. Arbejdet i denne struktur foregår i tre faser: Først en individuel fase, hvor alle elever besvarer (næsten) alle spørgsmål....
Quiz-og-byt i speeddates med citater
I forbindelse med at min 2.g-klasse læste Raymond Carvers novelle ”They’re Not Your Husband”, prøvede jeg en ny sammensætning af forskellige strukturer af, som viste sig at fungere ret godt. Eleverne havde hjemmefra alle valgt et citat fra teksten,...
Den blinde vinkel
Lige nu er jeg hjemme på skriveorlov, men når jeg igen er tilbage på arbejde, venter der mig et par store klasser på 30+ elever, og store klasser er med til at fremhæve et af mine handicap: Jeg har en tendens til at overse visse elevtyper. Det er...
Tekstarbejde med whiteboards
Vi har efterhånden haft mobile whiteboards på Midtfyns Gymnasium i mere end fem år, og jeg bruger dem hyppigt i tekstarbejdet - både i dansk og engelsk. Den hyppigste måde, jeg bruger dem på, afviger ikke synderligt fra første gang, jeg skrev om...
30+ opgaveideer til Escape Rooms
Her kommer endnu et indlæg om Escape Rooms (andre indlæg om Escape Rooms kan læses her og her) . Denne gang med nogle forskellige forslag til opgavetyper, man kan bruge i sine rum. Opgavetyperne egner sig nok bedst til dansk og sprogfag (men andre...
Escape room med litterær analyse
Så er vi tilbage ved den virtuelle undervisning fra i morgen. Hvis man mangler inspiration til, hvad man skal lave, kan man læse, hvad Morten fra Inkshed laver med sine engelskelever i morgen her. Det er en ready-to-teach-øvelse til levels of...
Godt nytår – det værste og det bedste fra 2019
Tyve-tyve banker på døren, og det kan kun blive bedre end 2019 (det håber jeg inderligt), som har været præget af fyringer, som har sat sit præg på hele sektoren og også på min skole og dermed også mit arbejdsliv. Den generelle stemning på det...
Mini-whiteboards
Det er efterhånden et par år siden at min arbejdsplads investerede i et par ’klassesæt’ af mini-whiteboards, og de er blevet et pædagogisk værktøj, som jeg hyppigt kører med ned til klassen. Her kommer lige en liste på fire forskellige...
Kolonneskrivning: Hvad ved jeg, og hvad ved jeg ikke?
I tekstarbejdet er jeg hyppigere og hyppigere begyndt at vende mig mod en lille øvelse, som jeg kalder kolonneskrivning. Jeg har helt sikkert ikke selv fundet på denne øvelse, men kan desværre ikke huske hvor jeg har set den, så hvis nogen ønsker...
Begrebs-café – mellem matrix og vismand
Begrebs-café er en struktur der minder lidt om CL-øvelsen ’Besøg en vismand’ og er en afart af matrix-grupper. Jeg brugte øvelsen i forbindelse med en temmelig lang tekst med forskellige begreber som eleverne skulle opnå forståelse for. Hver elev...
Arbejd i eget tempo – og snak med alle elever
At gennemgå sagprosatekster - især i engelsk - er for mig noget af det jeg har sværest ved at få til at lykkes godt. Eleverne kan have svært ved at forstå terminologien i teksten, og de har ofte svært ved at tale særligt længe og godt om teksten....
Den motiverede ansøgning
Jeg har det - indrømmet - lidt stramt med elevdemokrati når det kommer til valg af emner vi skal læse i klassen. Min strategi plejer at være at præsentere nogle mulige temaer for eleverne, som vi kan arbejde med, og så stemmer de. Men stemmerne...
3 ideer til formativ evaluering
Formativ evaluering er blevet årets udtryk. Med den nye reform er formativ evaluering blevet fremhævet i flere læreplaner, og det betyder naturligt nok at mange skoler har fokuseret deres udviklingsprojekter lige her. Men formativ evaluering er jo...
De introverte elever
Som ekstrovert menneske og lærer kan jeg let blive frustreret i mødet med introverte elever. Jeg har to mundtlighedsfag som baserer sig på samtalen, diskussionen, villigheden til at lære af hinanden, lytte og blive klogere sammen. Min empati kommer...
Vedholdenhed og behovsudsættelse – del 2
Som lovet for en uges tid siden kunne jeg godt tænke mig at komme med eksempler på hvordan man kan arbejde med vedholdenhed. Jeg aner det jo faktisk ikke. Jeg har på ingen måde bedrevet forskning på området. Jeg har kun min egen beskedne erfaring...
Vedholdenhed og behovsudsættelse – del 1
Det var noget af en øjenåbner da min 3.g engelsk-klasse gik til eksamen i sommer. I den sidste time jeg havde dem, gjorde jeg et nummer ud af at bede dem blive siddende til eksamen i alle 5 timer. Hvis de blev færdige før tid, måtte de slappe af,...
Værklæsningsskabelon
Jeg hilser det meget velkomment at der nu er indført værklæsning i læreplanen til engelsk. Jeg glæder mig til at læse hele romaner med mine elever og fordybe mig i teksterne med dem, men det er ingen hemmelighed at denne form for tekstlæsning også...
Skolestartsindlæg
Ferien for mit vedkommende slut. Jeg er tilbage ved computeren og forbereder årsplaner, forløbsplaner og timer, så det meste er klart inden eleverne møder ind om en uge. Så jeg fandt et gammelt indlæg om det at starte efter ferien. Her finder du...
Et-ords-cirkler
For et par uger siden havde vi en pædagogisk dag om klasserumsledelse med Link Kommunikation. Her blev vi præsenteret for mange forskellige øvelser som kunne bruges i forbindelse med konflikthåndtering og team-building i en klasse, men jeg så nu...
Litteraturhistoriske lærerforedrag
I år har jeg flere gange holdt litteraturhistoriske lærerforedrag på følgende måde: Eleverne har ikke læst litteraturhistorien hjemmefra, men skal I stedet på klassen google i ca. 15 minutter og finde informationer om typiske temaer for perioden,...
Gruppearbejde – samarbejdskompetencen
Gruppearbejder kan være af både kooperativ eller kollaborativ art. Den kooperative tilgang, hvor eleverne altså hver især tager sig af en delopgave som så sættes sammen efterfølgende, bruges til mere lukkede opgavetyper med klare produkter, som fx...
Gruppearbejde – at fastholde eleverne
Sidste uge bloggede jeg om ideer til at strukturere et gruppearbejde så gruppearbejdet måske bliver mere fokuseret og effektivt. I dag vil jeg prøve at give forslag til små tricks der måske kan være med til at fastholde elevernes fokus i...
Gruppearbejde – den stramme styring
Når det kommer til gruppearbejde, er jeg stor tilhænger af enorm stram styring. Det er egentlig uanset om det er et gruppearbejde eleverne er forberedte på eller ej, et gruppearbejde der skal være et større projekt eller bare en mindre sekvens af...
Gruppearbejde – en lille serie
Lige før jul var jeg inviteret til et sparringsmøde på Silkeborg Gymnasium om det gode gruppearbejde. Ideen var at finde strategier til at opkvalificere gruppearbejdet, som hos eleverne lidt for ofte ses som enten et frirum til lige at tage den...
Undervisning i aktuelle samfundsforhold
Jeg har mange achilleshæle. Dem kan man blandt andet læse om her og her. Men jeg arbejder også til stadighed på at få nogle af dem dyppet i Styx. En af mine blinde vinkler har været aktuelle samfundsforhold i engelsktalende lande. Jeg har aldrig...
10 alternativer til IRE
For en uge siden var jeg på kursus i evalueringsformer. Her hørte jeg blandt andet Marie Neergaard fra Læringslaboratoriet fortælle om små evalueringsstrategier der kan bruges i den daglige undervisning, som er med til at give læreren et overblik...
En god og en dårlig ide til gruppearbejde
I den sidste uge har jeg bedrevet to former for gruppearbejde som gav anledning til refleksion på hver sin måde. Den første - den positive oplevelse - var vel ikke så meget gruppearbejde som det var samarbejde. Her ville jeg træne det at bruge...
Lektie-menu
Ideen her har jeg set flere steder rundt omkring, men tænkte først på at gå videre med den da jeg så den i bogen 100 Ideas for Secondary Teachers af Ross Morrison McGill. Ideen går ud på at lave et menukort med lektiemuligheder, og eleverne får...
Gør det svært at lære
Forleden faldt jeg over en meget interessant artikel af Bjork og Bjork: ”Making Things Hard on Yourself, But in a Good Way: Creating Desirable Difficulties to Enhance Learning”. Her diskuteres det faktum at selvom vi som lærere ofte gerne vil gøre...
Banksy Does New York
Ideen til at bruge den relativt nye dokumentar Banksy Does New York (2014) i undervisningen fik jeg fra dette blogindlæg på Movie Segments for Warm-ups and Follow-ups. Det skal siges at jeg endnu ikke har set dokumentaren, ej heller købt den, så...
Flere glemte links og indlæg
Så kom jeg igennem oprydningen i bloggen. Det tog mig præcis 5 måneder at få læst alle indlæg igennem, slettet og rettet. Her kommer så lidt flere links og indlæg jeg selv havde glemt, og som jeg egentlig mener fortjener et (nyt) besøg. ...
Et liv som ordblind
I dag har jeg været så heldig at få Jesper Sehested Jensen til at gæsteblogge et indlæg om ordblindhed. Han er en vigtig stemme i vores fag, og derfor er jeg simpelthen så glad for at Jesper tog sig tid til at skrive dette væsentlige indlæg. Så...
Nytårsforsætter 2016
Allerførst vil jeg gerne ønske alle der læser med, rigtig godt nytår. De sidste par år har jeg postet en liste med fem ideer til nytårsforsætter og lovet mig selv at skulle leve op til mindst én. Du kan se sidste års liste her. I år bliver det kun...
Evalueringer på 30 sekunder
Når jeg følger diskussionen i Gymnasielærernes Chatroom på Facebook, drejer mange af opslagene sig om (kritik af) synlig læring. Der er kritik af målstyringstanken som kan gøre stoffet, undervisningen og læringen noget endimensionel, og kritik af...
Oprydning på bloggen
Noget af min barsel går med at rydde op på bloggen. Det betyder at jeg er i gang med at læse alle indlæg igennem, rette links til og slette døde links, slette helt uaktuelle indlæg osv. Det er noget af en hovedrengøring, som tager tid. Indtil...
Progression i notatteknik
Jeg brugte meget af min læsetid i sommerferien på at læse Dafolo-bøger om synlig læring. Hvad jeg mente om det, kan du læse lidt om her. Nå, men i dag handler det altså om notatteknik. Jeg lod mig nemlig inspirere af Hatties udlægning af hvordan...
5 forslag til nye tiltag du kan prøve i det nye skoleår
Skoleåret er startet igen, og efter en herlig lang ferie er du måske nu vendt tilbage med masser af energi og lyst til at prøve nye undervisningstiltag eller udviklingstiltag af, men hvad? Mangler du ideer til dette, så har jeg her fem forslag til...
1 minuts refleksioner
Jeg så denne ’Twitter Sketch’ fra Langwitches og mente at den bestemt kan overføres til at inddrage sociale medier/kollaborative skriveprogrammer til små 1-minuts refleksionsøvelser (plus-minus) i klasserummet. Fordelen ved at gøre disse drypvise...
To nye babyer på vej
Den ene er faktisk netop kommet til verden og ligger i mine arme lige nu. Her er den: Den har intet mindre end fire forældre: Jakob Bækgaard, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard Pedersen og mig selv. Det er en bog der sætter fokus på at...
Mobile whiteboards – også til mine fag
Min mand, som arbejder på samme skole som mig, men underviser i ganske andre fag, kom hjem fra et kursus med den ide at skolen skulle investere i 3 x 4 mobile whiteboards. Disse blev ret hurtig købt ind og står nu 3 forskellige steder på skolen...
Små farvede sedler
På det seneste er jeg begyndt altid at have en kuvert med små farvede sedler med i mine klassemapper (de fysiske mapper med fysiske materialer, som jeg tager med ud til hver time). Jeg bruger simpelthen almindeligt farvede A4-ark, som jeg skærer i...
Den litterære kaffeklub – en time i det gode vejr
For nylig startede det dejlige forårsvejr for alvor. Det er stadig en smule utilregneligt, men lige efter påske havde vi et par rigtig lune dage, og da jeg kører et forløb der skal banke analysegreb til skønlitterære tekster fast hos mine...
Fokus på lærerforedrag
Vi er i gang med dansk-historie oversigtsforløb i min 1.g danskklasse. Det er et forløb der som regel kræver en del lærerforedrag, som kan være en vis udfordring for 1.g’erne. Så her kommer tre ting jeg har prøvet af i dette forløb, som jeg selv...
Liste med alternativer til elevpræsentationer
Elevpræsentationer kan være noget nær det mest dræbende. Eleverne står ved tavlen, læser højt af et gnidret stykke papir, som de med jævne mellemrum skubber sidemanden i hånden, taler til læreren mere end til klassen, og jeg kunne blive ved. Her...
Lister
Engelsklærerforeningen postede en skøn liste på Facebook forleden med 53 gode ideer til formativ evaluering fra Edutopia. Og jeg blev rigtig misundelig på den liste. For lister er altid skønne inspirationskilder. Så nu vil jeg også prøve at lave...
Nemme arbejdsformer til variation
Jeg leder altid efter arbejdsformer der kan hive mig væk fra den klassiske struktur med ti arbejdsspørgsmål i grupper efterfulgt af opsamling i plenum, men uden at gå på kompromis med fagligheden. Især elsker jeg arbejdsformer der tvinger alle...
Faste øvelsesstrategier til opsamling og evaluering
Forleden læste jeg på bloggen Læring i det 21. århundrede et interessant blogindlæg om individuelle opgaver med skriveworkshops. Det blev jeg vældig inspireret af og tænke at det i disse feedback- og synlig læring-tider giver god mening at bruge...
Shakespearedag
Den 8. januar holdt vi Shakespearedag på min skole. Jeg fik ideen i foråret da jeg var på engelsklærerkursus i New York, hvor en kollega fra Herning Gymnasium fortalte mig hvordan de greb sådan en dag an. Det syntes jeg lød som så glimrende en ide...
Kollaborative noter som lektie
Forleden skrev jeg om hvordan jeg havde brugt GoogleDocs-dokumenter til at lave en kollaborativ næranalyse af en hip hop tekst. En anden måde at bruge det kollaborative skriveværktøj på, som jeg synes jeg har haft succes med, kommer her: Jeg gav et...
15 ideer til at aktivere hurtige elever
På Facebook-gruppen for engelskundervisere så jeg et spørgsmål der drejede sig om hvordan man aktiverer de elever som bliver hurtigere færdige end andre elever. Altså, hvilke små (kontekstrelevante?) øvelser kan man sætte disse elever til at lave...
Illustration af taksonomi
Jeg har fået en ide. Bogstaveligt talt. Af Annette Kjærsgaard på Aarhus Købmandsskole. Og selvom jeg stadig ikke har haft mulighed for at prøve den af, så glæder jeg mig til at gøre det, for jeg kan se at den bare må fungere godt. Ideen går ud på...
Refleksioner over de gode eksempler
Jeg har tidligere skrevet lidt om nogle af mine skriftlighedsplaner for året og om at omlægge det skriftlige arbejde, og på nuværende tidspunkt har jeg lige afsluttet anden runde af andet stilesæt. Det første sæt rettede jeg udelukkende ved hjælp...
Kampen mod vindmøllerne – computere i undervisningen
Det er den samme gamle traver, tænker du måske, diskussionen om at computere distraherer eleverne for meget i forhold til det udbytte der er af dem. Men det var det egentlig ikke på en netop afholdt pædagogiske dag hvor vi på mit gymnasium...
Gør lektielæsningen autentisk
Lektielæsning er en af de større gordiske knuder for rigtig mange gymnasielærere. Hvordan får vi eleverne til faktisk at løse de opgaver, vi beder dem om at løse uden for skoletiden, og hvordan sikrer vi, at undervisningen ikke skal laves helt om...
Bevidsthed om faglig læsning
Den systematiserede undervisning i faglig læsning står ret højt på flere af ledernes ønskeseddel på min skole, og jeg må indrømme at jeg ikke selv er synderligt bevidst om at få lært eleverne dette - ligesom jeg heller ikke er skarp i bevidst at...
Det talte ord – retro lærerforedrag
Min kollega Thorkil har i nogen tid været, mildt sagt, generet af computerens forstyrrelser af undervisningen, og han har i sin historieundervisning nu indført en undervisningsform som eleverne elsker, som giver plads til den gode formidling, og...
Square pegs – relationskompetence og utilpassede elever
Sidste skoleår blottede jeg min nemesis: Elever som jeg ikke kan nå. Ikke på grund af deres manglende motivation eller deres manglende faglige evner nødvendigvis, men fordi min(e) undervisningsmetode(r) overhovedet ikke når dem, og disse elever har...
Klasserummet i det 21. århundrede
For længe siden så jeg denne ret morsomme blogpost om hvor enkelt det er at lade som om man har taget sin undervisning ind i det 21. århundrede. Og samtidig gav denne blogpost mig også - med sin ironiske tilgang - en kærlig påmindelse om virkelig...
Pausespil
Fra dette skoleårs start har vi på min skole afskaffet den femminutterspause som hvert modul ellers var udstyret med. Det betyder at eleverne nu har 95 minutters uafbrudt undervisning i stedet for 90 minutter afbrudt ca. halvvejs af en pause der...
At sætte problemer under debat – modul 3 og 4
Og jeg starter hvor jeg slap Modul 3 Som jeg nævnte sidst, havde eleverne fået en temmelig stor lektie for idet de skulle læse på www.avisnet.dk om’avistyper’, om ’stofområder’, om ’nyhedskriterier’, om ’avisens genrer’ og om alle genrerne. Dette...
Lærerens førstehjælpskasse
Vi kender nok alle det at have planlagt en time hvor vi skal bruge internet, et bestemt IT-program, en bestemt film eller noget helt andet, og lige som vi skal ud til undervisingen, er nettet nede, programmet holdt op med at fungere, filmen taget...
Ideer til at hjælpe eleverne i gang
Jeg elsker at læse forskellige blogs, og det er altså ikke kun undervisningsblogs der har fundet vej til min læseliste. For eksempel holder jeg meget af tegneblogs som Marens Blog (hende der med striben Ting jeg gjorde fra Politiken) og...
De bedste råd til nye (og gamle) lærere.
I anledning af skoleårets start har jeg forsøgt at samle en liste med de bedste råd til nye (og gamle) lærere, og mens jeg arbejdede på indlægget, gik det om for mig at der er to temaer der hele tiden går igen: Få overblik og spørg. Hvis du kan...
Årets årsprøver
Klog af skade havde jeg i år sat mig for at gentænke strukturen af to forskellige årsprøver jeg skulle afholde med henholdsvis 2.g i skriftlig dansk og 1.g i mundtlig engelsk. At lade prøverne ligne en eksamenssituation alt for meget har vist sig...
Studiemoduler
I mit sidste indlæg nævnte jeg kort 'studiemoduler. På min arbejdsplads skal jeg i det kommende skoleår være med i et GL/GR-forsøg, der blandt andet arbejder med et bredere undervisningsbegreb. Dette inkluderer blandt andet et forsøg med disse...
Spæde forsøg på digital dannelse
Den sidste uges tid har der været flere indlæg fra faste undervisningsbloggere (af den slags der er IT-begejstrede og IT-innovative) som har haft et kritisk fokus på computerens indtog i klasselokalet. Det er som om vi ikke længere kan ignorere den...
Jeg forstår det ikke…
"I don’t want to toot my own horn here" som de siger, men altså, for første gang har jeg i år oplevet dette: I én og samme klasse har jeg intet mindre end 3 elever der kategorisk afviser at forstå alt hvad der har med grammatik at gøre, og jeg...
Et par refleksioner over god undervisning.
Jeg har altid været skidt til at få sat ord på mine egne teoretiske overvejelser - eller måske er jeg i det hele taget skidt til teoretiske overvejelser - omkring pædagogik. Ja, jeg er akademiker, men jeg har alle dage mest været praktiker når det...
Find ligheden – og varm op til timen
Denne ide fik jeg af min kollega fra samfundsfag, så tak for det, Rune. Ideen går i al sin enkelhed ud på at jeg, på forsiden af mine elevers e-læringsplatform inden hvert modul i engelsk, poster 3 sætninger eller ord som har en særlig grammatisk...
Creative Commons Klasserum
Det er længe siden at jeg så denne video første gang, men - helt i videoens egen ånd - gik der noget tid før jeg fik tænkt den ind i en ide, og det blev så en ide om et Creative Commons Klasserum. Creative Commons kender vi jo fra den...
Ugens undervisningstimer
Jeg har en lang liste af ideer til blogindlæg, men ingen af dem er færdigbearbejdede, og jeg vil jo også gerne dele nogle mere konkrete eksempler fra undervisningen, så i dag kommer indlægget altså til at handle om et par moduler jeg afholdt i...
Quick Questions
På trods af titlen kan denne lille leg altså sagtens bruges i andre fag - sprogfag såvel som alle mulige andre fag, forestiller jeg mig. Men Quick Questions lyder nu engang bedre end Hurtige Spørgsmål. I denne leg skal alle elever finde på to eller...
OK13 og bæredygtig undervisning
Så kom den, og den står ikke til at ændre: Aftalen der fratog gymnasielærerne deres arbejdstidsaftaler. Jeg tror ikke der er mange gymnasielærere der i disse dage ikke er usikre på hvordan deres fremtidige arbejdssituation bliver når vi nu - og der...
Tre Blicher-moduler
I år havde jeg besluttet mig for ikke at læse En Landsbydegns Dagbog, som jeg ellers har læst med mine tidligere danskhold, og i stedet prøve kræfter med "Præludium" og "Ouverture" fra Trækfuglene. Jeg blogger om det i dag fordi jeg netop har haft...
Om at søge på Infomedia
Nok er SRP-tiden overstået for denne gang, men nu går AT-tiden jo i gang, og måske har du brug for at minde dine elever om hvordan man søger materialer på Infomedia. Hvis det er tilfældet, kan du, i stedet for at forklare det selv om og om igen,...
Effektivt gruppearbejde
Jeg har altid haft et noget ambivalent forhold til gruppearbejde. Igennem det meste af min egen skoletid har jeg hadet det som pesten mens jeg i mit professionelle liv har haft flere forrygende aha-oplevelser med gruppearbejde, som de gange jeg for...
Årsrefleksion
Bloggen har for efterhånden et par måneder siden rundet de 300 indlæg og 50.000 besøgende. Det er langt over hvad jeg overhovedet havde forestillet mig da jeg startede for 2 år siden. Jeg har fået så mange søde tilkendegivelser fra jer læsere om at...
Planlæg en effektiv time – og planlæg en time effektivt
Der er utvivlsomt ligeså mange tilgange til hvordan en time forberedes som der er lærere her i verden. Vi har sikkert alle vores egne metaforer for hvordan det er at forberede en time. Her vil jeg prøve at dele min lille liste med trin til hvordan...
Er luften ved at gå af ballonen?
Skoleåret går på held, og 3.g’erne har haft sidste skoledag. Det er ikke altid let at holde motivationen hos de tilbageværende elever i 1. og 2.g, når ferien er lige om hjørnet, årskaraktererne er givet eller eksamensplanen er offentliggjort, og...
Ti tips og tricks til (nye) lærere
Lyt til hvad dine kolleger fra andre fag og fakulteter laver. Tro det ALDRIG når nogen siger ’det kan ikke lade sig gøre i mine fag’. Gør det i stedet til dit mantra at vende deres ide til dit eget fag. Abonner på blogs, meld din under...
8 tips til problematiske klasser
Er det ok at tale om problematiske klasser? Må man godt indrømme at nogle klasser bare ikke fungerer? Ind imellem er der sammensætninger – og det kan være lærerens kemi med eleverne såvel som elevernes kemi indbyrdes – som ikke virker optimalt. Mon...
Thinkfinity
Som engelsklærer er man så privilegeret at der på nettet er en overflod af materialer lige til at samle op og bruge i ens egen undervisning. Undervisningsplaner, arbejdsopgaver, baggrundsinformation og så videre til både litteraturundervisning,...
Flere social bookmarking- og curator-programmer
Jeg har tidligere blogget lidt om hvordan du kan organisere dit digitale liv , men nye ’curator’-programmer (eller social bookmarking sites), der elegant samler dine bedste links, dukker hele tiden op. Så nu får du lige en bette introduktion til to...
Bonusopgaver til de hurtige elever
Et af mine pædagogiske mantraer er at elever ikke skal ’slappe af’ i mine timer. De skal altså ikke jappe igennem en opgave for at kunne sige at de er færdige, og så få lov til at snik-snakke eller lave noget ikke-fagligt på deres computer. Jeg har...
Rettestrategier til mundtlig sprogfærdighed
Jeg opdagede ved et tilfælde disse fantastiske blogindlæg om rettestrategier, og ved et rent tilfælde var det lige et par dage før et webinar arrangeret af iTDi om selvsamme emne. Så jeg skyndte mig at melde mig til, og blogposten her er resultatet...
Plej dit Personal Learning Network (A.K.A. P.L.N.)
Det kan virke uoverskueligt at skulle holde sig opdateret med alle de mange web 2.0-programmer der hele tiden dukker op og kan revolutionere undervisningen (i hvert fald i den uge), ligesom det kan være svært finde tid til at klikke sig ind på alle...
Brug foldehistorier til fejlsætninger
Det virker for mig at se altid mere autentisk at vælge fejl og fejltyper som eleverne laver, når vi arbejder med fejlsætninger i engelsk grammatik, og når der skal være fokus på både skriftlig og mundtlig korrekthed, men jeg har altid syntes det...
En lille refleksion – ren selverkendelse
Min sidste undervisningsdag før barslen var ret hård. Jeg havde tre klasser og et møde, og da vi nåede hen mod kl. 15 (den sidste halve time af sidste undervisningsmodul) med 1.y, var jeg godt brugt. Jeg havde planlagt en lille grammatisk...
Opsamlingsmoduler
Jeg begynder stille og roligt at tælle ned til jeg skal på barsel om en uge, og dette betyder at jeg kun har et modul tilbage med hver af mine klasser hvor vi skal have rundet igangværende emner af, så vikaren kan starte med tabula rasa. På mit...
The Constitution
Her kommer en lille øvelse som trækker på historie, men som jo selvfølgelig også er relevant for engelskundervisningen. En (historie)kollega (som også har engelsk som fag) fortalte mig at han gav sine elever denne komplette undervisningsplan fra en...
Fem forslag til Buzzword Bingo
Egentlig kommer ideen til denne øvelse vist fra den lidet flatterende ’leg’ fra de glade universitetsdage ’Bullshit Bingo’ (eller Buzzword Bingo). Hvis ikke du kender den leg, kan du se reglerne for den her, men dette blogindlæg læner sig altså kun...
Bliv organiseret
Med fare for at dette blogindlæg kommer til at lyde som ren damebladspsykologi, vil jeg alligevel prøve at videreformidle mine erfaringer med at få organiseret min forberedelse, min undervisning og mine administrative opgaver så jeg får plads til...
Undgå plankede opgaver
Det er nok de færreste af os der ikke har oplevet irritationen over at sidde og rette hvad der helt sikkert ikke var elevens egne ord i en aflevering. Her kommer et par forslag til hvordan du kan undgå at dette sker. Lav en metaopgave hvor eleverne...
Gør dine videoer interaktive i ‘The Flipped Classroom’
Jeg fik ideen her fra Jac de Haans blog Technology With Intention hvor han demonstrerer hvordan man kan gøre videoer i Youtube interaktive ved hjælp af annoteringsværktøjet. Dette kan hjælpe til at gøre The Flipped Classroom lidt mere aktivt og...
Flipping the classroom
Det er efterhånden ikke så nyt at tale om flipped classroom hvor eleverne får de klassiske lærerforedrag serveret hjemme som lektie, og hvor tiden på klassen i stedet for bruges til at løse opgaver og på at sikre sig at de nødvendige kompetencer er...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 10
10) Brobygning og ambassadører. På gymnasiet hvor jeg underviser, har vi i halvandet års tid arbejdet med et brobygningsprojekt med kommunens folkeskoler hvor elever fra gymnasiet bliver sendt ud til omkringliggende folkeskoler for at undervise i...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 8
8) Afstemning på Facebook omkring valg af kommende emner. Jeg kan kun nå et enkelt emne mere med mine 3.g’er inden jeg går på barsel til marts, og da de jo har siddet og skrevet studieretningsprojekt, og jeg skal forberede det emne jeg skal læse...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 6
6) Evaluering som speed dating. Speed dating er et rigtig godt redskab i sprogundervisningen fordi alle snakker fremmedsproget hele tiden. Men det kan selvfølgelig også sagtens bruges i andre fag med præcis den samme begrundelse: At alle er på. Jeg...
Organiser dit digitale liv
For ca. 8 måneder siden blev jeg for første gang introduceret til delicious, et book-marking site som skulle hjælpe mig med at huske og holde styr på alle de fantastiske links jeg stødte på igennem de blogs jeg følger, de foredrag jeg hører osv....
Go Animate, Xtranormal og andre tegnefilmsprogrammer
De små tegnefilmsprogrammer, hvor du selv kan designe hvad karaktererne skal sige, hvordan de skal se ud, og hvor de skal befinde sig, kan sagtens bruges til faglige formål. Brug et program som GoAnimate eller Xtranormal til at samle op på et...
Hvorfor jeg bruger Facebook med eleverne – og hvordan jeg bruger det
I modsætning alle de andre platforme vi arbejder på (Fronter, Lektio, Ludus eller hvad de nu alle sammen hedder), så er eleverne altid på Facebook, ser opslag lynhurtigt og har sjovt nok aldrig problemer med at komme på. Det er virkelig det sted...
Bryd rytmen!
Efter en interessant pædagogisk dag med udgangspunkt i elevtrivsel føler jeg mig vældig inspireret til at skrive lidt om dagens hovedbudskab. Vi havde i bedste Operation Dagsværk-ånd hyret 4 elever til at komme og fortælle om deres syn på den store...
Elev-workshops
Jeg har tidligere blogget om hvordan man jo også engang imellem kan lade eleverne forberede undervisningen, og dette indlæg er lidt i samme dur, men i stedet for at planlægge et hel time (eller en hel gennemgang af en tekst), kan du bede eleverne...
4 ideer til opsamling af emner
Netop hjemvendt fra skøn skøn ferie i Rom, 4 kvinder – 4 dage, er jeg herligt inspireret, så her kommer 4 ideer til hvordan man kan samle op på emner og sikre sig at de centrale pointer i emnet er slået fast (tak til Pernille for opfordringen!)....
Eleverne finder materialerne
Måske er det ikke altid læreren der behøver at finde materialerne, og måske er der faktisk materialer derude som eleverne meget lettere kan forstå end det vi lige giver dem. Hvad med at prøve at få eleverne til selv at finde materialerne til en...
Drill sergeants
Sir, yes, sir. Øvelsen her er noget mindre diktatorisk end den lyder, og jeg siger straks tak til min kollega Kristian for ideen. Han fortæller mig at han ind imellem beder om 10 frivillige elever (afhængig, selvfølgelig, af klassens størrelse) som...
Speed dating
At lade eleverne møde hinanden, to og to som derefter skifter til nye par, i korte og koncentrerede møder, giver mulighed for en masse samtale (både på fremmedsprog eller modersmål) og en masse meningsudveksling. Her kommer nogle forslag til hvad...
Hvordan udvikler man sig som lærer – og hvor skal energien komme fra?
Okay, hvor energien ligefrem skal komme fra, kan jeg nok ikke svare på, men måske har jeg et par tips til hvordan det at udvikle sig som lærer bliver mere overskueligt. Her kommer et par tips til hvordan du – et skridt ad gangen – kan arbejde med...
Valget
Der går jo ikke lang tid før der er valg, og her kommer et par tips til hvordan du kan arbejde med valg i hhv. engelsk (og evt. andre fremmedsprogsfag) og dansk. - Se nogle forskellige videoer fra forskellige engelsktalende lande om de forskellige...
Hvad kan vække interessen for dansk?
- Måske kan et indslag om Rytteriet, som i 2010 fik DRs Sprogpris (særpris) for deres evne til at aflæse forskellige befolkningsgruppers brug af sprog og evne til at gengive det. Brug Rytteriet som et oplæg til at tale om sproglig variation og...
Hvorfor dansk?
Der er altså mange videoer på TEDTalks som jeg har ladet mig inspirere af i løbet af det sidste års til. Én af dem er Simon Sineks ’How great leaders inspire action’, som mindede mig om at fortælle eleverne hvorfor vi beder dem om at udføre...
Teaching Canada
Er nu hjemvendt fra en sublim rejse til Vietnam og Cambodia, og lige om hjørnet venter tre dages NACS-konference (Nordic Association for Canadian Studies) om The Northern Atlantic Connection: Canada and the Nordic Countries . Her skal jeg være med...
Det her blogger de andre om – lidt til ferien
Lige om lidt tager jeg på ferie til et hemmeligt sted, som kun min søster, der har planlagt ferien for mig, ved hvor er. Efter planen er jeg hjemme igen en uges tid inde i august, så de næste par uger vil der altså ikke ske så meget på bloggen. Så...
The History of English
Et af de faglige mål på engelsk A-niveau er at introducere eleverne for elementer af det engelske sprogs udvikling. Her kan The History of English in Ten Minutes måske være en hjælp. Du kan vise eleverne et par afsnit ad gangen (som hver kun varer...
Addendum
Copyright: waɪ.tiː Jeg er ikke den eneste der i disse dage blogger om første møder. I går, et par timer efter jeg havde udgivet mit indlæg, dukkede der et indlæg op hos Edtech om hvordan du lærer dine nye elever at kende. Flere af...
Det første møde
Jeg skal starte op med 4 nye klasser efter ferien og skal derfor til at tænke over hvordan jeg lærer dem alle at kende. For jeg tror på at et indgående kendskab til elevernes personlighed er grundlaget for den bedste læring, ligesom jeg tror på at...
Slår vi kreativiteten ihjel?
Sad i yndlingslænestolen og lyttede fascineret til Sir Ken Robinson på TED. Er vi i skolesystemet i gang med at slå kreativiteten ihjel? Jeg har vist altid været overbevist om at der skal være plads til kreative produktioner og kreative tilgange...
Nyt(skole)årsforsætter
Så blev det sommerferie, og jeg har i år - med tungt hjerte - sagt farvel til to 3.g-klasser og starter op efter sommerferien med 4 nye hold. Selvom det bestemt altid er skønt at følge den udvikling der sker hos gymnasieelever fra 1. til 3.g, så er...
Hjælp eleverne med at læse til eksamen
Selvom det jo nok er lidt sent for i år, kan man jo godt sådan retrospektivt overveje hvordan man kan hjælpe sine elever med at planlægge eksamenslæsningen i fremtiden. Her er nogle ting jeg har gjort, og/eller som jeg fremover vil gøre: Hjælp dem...
Staveplader
Jeg spekulerer for tiden over hvordan jeg bedst udvider mine elevers ordforråd, hvordan jeg gør nye gloser til en aktiv del af deres ordforråd, og hvordan jeg træner stavning på effetktive måder. Her kommer et par bud på ting der skal prøves af i...
Dagens blogpost foregår et andet sted….
… nemlig på (Almost) Infinite ELT Ideas hvor Sandy Millen hver onsdag uploader en rekvisit som kan bruges i undervisningen. Projektet er kollaborativt, og det er således op til bloglæserne at finde på hvordan rekvisitten bruges i undervisningen, og...
Storytelling – hvordan bruger jeg det?
Mangler du ideer til hvordan du skal få eleverne igang med at fortælle historier, så klik dig ind på Early EFL-bloggen, og få en lang liste med konkrete ideer og links til andre uddybende materialer og sites. Jeg kan godt lide ideen om at alle...
Et minuts foredrag
På Larry Ferlazzos blog så jeg den anden dag en blogpost om One Minute Lectures fra University of Pennsylvania. Det så rigtig interessant ud, og især Prof. Charles Bernsteins foredrag om 'What Makes a Poem a Poem' kan jeg forestille mig skal bruges...
Skriv jeres egen (litteratur)historie
Et tidligere blogindlæg her på bloggen handler om at eleverne kan lave deres egen antologi, og dette indlæg minder måske lidt om det. Jeg forestiller mig især denne øvelse kunne anvendes i forbindelse med læsning af de seneste 5 års litteratur i...
Studieretningssamarbejder
Studieretningsgymnasiet har været præget af tværfaglige samarbejder som ind imellem har været svære at gøre autentiske og relevante set med fagfaglige briller. Jeg har flere gange undervist meget halvhjertet i emner som jeg selv slet ikke syntes...
11 måder at bruge Padlet (eller andre online sticky notes)
Tidligere postede jeg et indlæg om Padlet, og efter lidt mere research og lidt flere tanker kommer her lidt flere ideer til hvordan du ellers kan bruge Padlet i din undervisning. Men allerførst skal jeg lige forklare hvorfor jeg synes Padlet (eller...
5 ideer til Digital Storytelling
Efter en smule research rundt omkring er jeg nu kommet frem til 5 ideer til hvad digital storytelling kan bruges til i undervisningssammenhænge. Mere om det senere. Først en lille introduktion. Og her burde jeg så have en lavet en lille video med...
5 ideer til blogs i undervisningen – BETA
Så lufter jeg ideerne selvom jeg ikke selv har prøvet dem af endnu. Måske sidder der nogen derude som kan fortælle mig om jeg er helt på vildspor, og eventuelt rette mig inden jeg går igang med noget der er helt ude i hampen. Den store forkromede...
Ingen lektier!
Jeg arbejder for tiden med et projekt omkring lektiefri undervisning, og indtil videre går det ret godt. Eleverne er topmotiverede, og det virker som om de sætter pris på konceptet. Emnet er 'American Postmodern', og det fine ved postmodernismen er...
Walk ‘n Talk
Jeg har længe tænkt over hvordan man bruge en Walk 'n Talk (altså det at sende eleverne ud i den friske luft) til mere målrettet opgaveløsning. Selvom det er min sparsomme erfaring at 10-15 minutters frisk luft (især sidst på dagen) altid er godt...
Tema: Evaluering – Ton timen op eller ned
Evaluering er jo ikke kun evaluering af undervisningen. Det er jo i høj grad også en evaluering af elevernes læring. I denne her formative evaluering kan du hurtigt få samlet op på timens lærte stof. Bed eleverne samle det centrale i en tekst eller...
Tema: Evaluering – drømmeklassen
Denne ide er egentlig i udgangspunkt en konversationsøvelse taget fra Nolasco and Arthur: Conversation. Oxford University Press, 1987. Så i fremmedsprogsundervisning kan du jo med fordel bruge evalueringen her til at træne noget sprogfærdighed...
Tema: Evaluering – mål det med hænderne
Jeg stjæler igen en ide fra min kollega (tak til Hep), som har hørt om denne evalueringsmetode på et kursus. Vis eleverne evalueringsspørgsmålene på en PowerPoint eller lignende, og spørgsmålene skal her være 'i hvor høj grad'-spørgsmål. Bed...
Tema: Evaluering – Needs Analysis
I denne uge vil jeg prøve at give nogle lidt alternative ideer til undervisningsevalueringer. Og jeg hører som altid gerne fra dig hvis du nu tilfældigvis brænder inde med nogle metoder som du synes fungerede. Den første evalueringsmetode er...
Hold eleverne i gang 4-5
To ideer mere til måder at få aktive elever på: 4) Forskellige lektier Giv eleverne forskellige lektier hjemmefra, således at de skal bruge hinanden til at få det fulde billede. Giv f.eks. alle eleverne et langt spørgeark med 'find en...
Hold eleverne i gang 1-3
Mine bedste timer (og det tror jeg eleverne vil være enige med mig i) er når alle har været i gang hele timen. I dag og med næste indlæg kommer fem forslag til øvelser som ikke giver meget plads til at eleverne kan læne sig tilbage og tænke på...
Differentieret grammatik
Et af de evigt tilbagevendende problemer er differentieret grammatikundervisning. Der synes altid at være en enorm niveauforskel mellem elevernes kunnen på dette punkt, og det kan altså være en udfordring at understøtte eller udfordre nogen uden at...
Lad eleverne give ideerne
En af grundene til overhovedet at blogge om undervisning er at det nogle gange kan være usigeligt svært at finde på flere måder at undervise på. Man synes hele tiden at vende tilbage til de samme strategier, og det keder måske både elever og lærer....
Find en baggrund
Det kan ofte være en fordel at kende en historisk, politisk, litterær eller kulturel baggrund for en tekst, og hvorfor ikke give eleverne valget mellem at undersøge denne baggrund eller være mere tekstnære med standardanalyser og fortolkning? Send...
Poster-session
Planchen er retro. I modsætning til PowerPointen er den cirkulær, og elevernes egne associationer sætter dagsordenen. En planche er en super måde at samle op på et større emne eller en måde at gennemgå en tekst på. Del eleverne ind i mindre grupper...
Cafe-session
Gør udvalgte elever ansvarlige for et område inden for en analyse og fortolkning, nogle emner I har arbejdet med, et grammatisk område eller nogle diskussionsoplæg (det er vigtigt at hvert område kan besvares uafhængigt at de andre). Disse elever –...
Gå til eksamen
Lav en eksamenstræning på klassen hvor alle bliver prøvet i den samme tekst, og alle får lov til at være på. Del eleverne ind i grupper af tre hvor hver elev tildeles en rolle som henholdsvis elev, som lærer og som censor. Det er selvfølgelig...
Treforken
Her er et løsningsforslag til hvordan du kan dele/differentiere din klasse, så du med store klasser kan få mulighed for at arbejde koncentreret med en mindre gruppe elever ad gangen. Del klassen i tre grupper – tilfældige eller ej – som alle tre på...
Lav en antologi
Mere end en egentlig skriveøvelse er dette en måde at træne kategorisering og sammenhænge på. Jeg har svært ved at forestille mig at projektet bare kan klares i en håndevending, men derimod kræver det både forberedelse og elevtid. Projektet går ud...
Photo Story – helt enkelt
Hov. Jeg nævnte i går Photo Story i en bisætning uden at fortælle lidt om hvad det kan bruges til, og hvad det overhovedet er. Photo Story er et meget brugervenligt og pædagogisk redskab, der giver dig mulighed for at sætte billeder og lyd sammen...
Hvorfor skal vi altid lave gruppearbejde…?
Ikke alle elever er lige store tilhængere af gruppearbejde. Hvorfor ikke give eleverne muligheden for at vælge mellem individuelt arbejde eller gruppearbejde. Elever der gerne vil arbejde i grupper, kan få lov til at besvare arbejdsspørgsmål til en...
Mand over bord
Denne øvelse er en variation af matrixgruppen. Del eleverne ind i grupper af ca. 4. Hver gruppe vælger én elev der sendes ud, og til de elever der er de ’udvalgte’, har du som lærer fundet en anden måde at gennemgå dagens emne på. Det kunne f.eks....
Den alt for lange tekst
Er det mest hensigtsmæssigt at eleverne skal læse et meget langt tekststykke til en bestemt time, men synes stykket alligevel for langt til den enkelte elev, er matrix-gruppesystemet måske løsningen. Jeg har brugt metoden flere gange til at øve...
Matrix-klassikeren
Ideen med en matrixgruppe er at medlemmerne stammer fra forskellige steder, og at eleverne i en matrixgruppe har hver deres informationer, som de deler med hinanden. Disse informationer har de fundet frem til i deres oprindelsesgrupper....
Opgaver til hinanden
En variation til måder at dele klassen på er at tilføje en opgave, så de to ude-grupper ikke laver det samme, men undervisningen differentieres mere. Det vil sige at når klassen bytter roller, laver de ikke det samme, som de ellers gør i mit...
50-50
Den mest simple måde at dele en klasse på er at sende en halvdel ud for at løse en opgave mens den anden halvdel bliver i klassen og gennemgår en opgave sammen. Giv for eksempel ude-gruppen en grammatikopgave mens inde-gruppen diskuterer en tekst....
Klasserummet, træningsrummet, projektrummet.
Da jeg var i pædagogikum blev der talt meget om de tre læringsrum: - Et klasserum hvor læreren er tankpasser – én der fylder på med viden, hvorefter eleverne er klar til selv at køre af sted. - Et træningsrum hvor eleverne får mulighed for at...